Powered by
it Giro d'Italia
WorldTeam Men 09 mei '25 - 01 jun '25
22/21 Roma › Roma 143km
fr Alpes Isère Tour
Development Team 28 mei '25 - 01 jun '25
4/5 Primarette › Saint-Maurice-L'Exil 176km
5/5 Saint-Joseph-de-Rivière › La Mure 181km
no Tour of Norway
WorldTeam Men 29 mei '25 - 01 jun '25
3/4 Jørpeland › Heja 141km
4/4 Stavanger › Stavanger 130km
no Tour of Norway Women
WorldTeam Women 31 mei '25 - 01 jun '25
1/2 Jørpeland › Heja 101km
2/2 Stavanger › Stavanger 108km
gb Tour of Britain Women
WorldTeam Women 05 jun '25 - 08 jun '25
1/4 Dalby Forest › Redcar 85km
2/4 Hartlepool › Saltburn-by-the-Sea 119km
3/4 Kelso › Kelso 148km
es Volta Ciclista a Catalunya Femenina
WorldTeam Women 06 jun '25 - 08 jun '25
1/3 El Perelló › Reus 114km
2/3 Bagà › Coll de Pal 72km
3/3 Castelldefels › Barcelona 114km
fr Critérium du Dauphiné
WorldTeam Men 08 jun '25 - 15 jun '25
1/8 Domérat › Montluçon 189km
2/8 Prémilhat › Issoire 204km
3/8 Brioude › Charantonnay 202km
fr Paris - Troyes
Development Team 09 jun '25
1/1 Colombey-les-Deux-Églises › Troyes 180km
In gesprek met Walter Metske, de logistiek planner van Team Visma | Lease a Bike

In gesprek met Walter Metske, de logistiek planner van Team Visma | Lease a Bike

Hij maakt de planningen, beheert het wagenpark en zorgt ervoor dat alle stafleden van Team Visma | Lease a Bike tijdig weten waar en wanneer ze mogen opdraven. Walter Metske werkt sinds tweeënhalf jaar als logistiek planner van Team Visma | Lease a Bike en doet dat met veel plezier. In onderstaand Fan Peloton-interview vertelt Metske over zijn werkzaamheden en wat zijn job zo leuk maakt.

Walter, kun jij in het kort uitleggen wat een logistiek planner precies doet?
"Ik ben verantwoordelijk voor de stafplanning en de invulling van het wagenpark. Wat betreft de stafplanning gaat het vooral om de mechaniekers, verzorgers en andere stafleden die meegaan naar de koersen. Qua invulling van het wagenpark overleg ik met de desbetreffende ploegleider hoeveel auto’s er nodig zijn, welk type auto’s ze willen, etcetera. Als ik alle informatie verzameld heb, ga ik het in een planning gieten."

Doe je dit alleen of heb je collega’s met wie je dit samendoet?
"Voor het maken van de planning overleg ik veel met Luuk Schoenmakers, onze Chief Operations Officer. Daarnaast heb ik elke dag meermaals contact met Manouk van den Elzen, Rachelle Harings en Marjelle van Wijk, die verantwoordelijk zijn voor de logistiek. Wij zijn een verlengstuk van elkaar.”

Het wagenparkbeheer doe ik samen met Peter Snel. Hij ondervangt de technische problemen en als er een auto vervangen moet worden, kijken we samen of deze ter plekke gerepareerd kan worden of dat er een vervangende auto gestuurd moet worden."

"Het is de kunst om in een zo kort mogelijke tijd een volledig jaarprogramma te vullen"

Walter Metske

Is er een specifieke maand wanneer jij die planningen maakt?
"Op het moment dat de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen losbarsten, kijken de ploegleiders hoe de wedstrijdkalender eruitziet en aan welke wedstrijden we gaan deelnemen. Die evaluaties zijn meestal in oktober en november. Uiteindelijk komen er vier jaarprogramma’s uit: voor de mannenploeg, de vrouwenploeg, het development team en de offroad-ploeg. Het is de kunst om in een zo kort mogelijke tijd een volledig jaarprogramma te vullen.

Meestal zorg ik er begin december voor dat alle programma’s compleet zijn. Voor de kerstdagen stuur ik alvast een opzet, zodat iedereen weet waar ze het hele jaar naartoe moeten. Vanaf dat moment gaat het proces rollen. Als er tijdens het seizoen iemand ziek is, moet er worden geschoven in de planningen van mensen. Dat heeft vaak een sneeuwbaleffect bij ons. Omdat 1 op 1 vervangen vrijwel nooit lukt, moet ik vaak in drie koersen wat aanpassen om één ding geregeld te krijgen."

Houd je bij het maken van de planning rekening met voorkeuren van stafleden? 
"In principe ga ik ervan uit dat iedereen het hele seizoen beschikbaar is. Ik weet dat sommige mensen een voorkeur hebben en daar probeer ik ook zeker rekening mee te houden. Een persoon functioneert nou eenmaal beter op een plek waar die het naar z’n zin heeft. Ik werk hier nu tweeënhalf jaar en ik merk: hoe vaker ik aan een voorkeur kan voldoen hoe meer medewerking ik krijg. Uiteindelijk is het een wisselwerking."

Wat voor werkzaamheden doe je in de andere maanden?
"Gedurende het jaar ben ik constant de programma’s aan het bijsturen. Verder zijn er altijd wel wat logistieke spoedklusjes die gedaan moeten worden. Soms moet er bijvoorbeeld een fiets worden weggebracht of moeten we mensen van het vliegveld ophalen. Dat proberen we zoveel mogelijk in eigen beheer te doen.

Als het allemaal goed loopt en ik heb tijd over, spring ik zelf weleens in de bus om andere stafleden te ontlasten. Het is zonde om een mechanieker drie dagen in de bus naar Spanje te zetten, terwijl ze die tijd goed kunnen gebruiken om een fiets te bouwen."

Ga je zelf weleens mee naar de koers?
"Het afgelopen jaar ben ik een aantal keer meegeweest. Hoe vaak ik dit jaar meega, is nog niet duidelijk. Meestal wordt dat last-minute besloten. De afgelopen twee jaar ben ik in december meegeweest op trainingskamp. Daar is het grootste gedeelte van de ploeg, en kan ik met iedereen spreken en sparren over afgelopen seizoen. Dat is heel waardevol voor mij."

Hoe ben je bij Team Visma | Lease a Bike terechtgekomen?
"Via een leverancier van mijn oude werkgever ben ik ooit een keer bij een dag van het Business Peloton geweest. Dat had me wel getriggerd. Ik realiseerde me op dat moment dat de kans heel klein was dat ik ooit bij zo’n topsportorganisatie zou komen te werken. Tijdens een vakantie was ik op m’n telefoon aan het scrollen en kwam ik op de LinkedIn-pagina van Team Visma | Lease a Bike een vacature tegen als logistiek planner. Ik besloot te reageren en de rest is geschiedenis. Ik ben op 1 december 2022 begonnen en het bevalt nog steeds erg goed."

Wat vind je ervan om bij zo’n topsportbedrijf te werken? 
"Heel leuk. De insteek bij een topsportorganisatie is heel anders dan ik gewend was in het bedrijfsleven. Alles staat in het teken van presteren, terwijl het bij m’n vorige werkgever draaide om geld verdienen. Natuurlijk zijn er ook wel wat gelijkenissen, maar niet superveel. In het begin moest ik daar even aan wennen, maar als je het spelletje doorhebt, begrijp je heel veel lijnen."

Wat maakt deze job zo mooi?
"Het leuke aan mijn baan is dat het heel gevarieerd is. De ene maand ben ik bezig met de jaarplanning en de andere maand ga ik mee naar de koers als busschauffeur of sta ik een truck te wassen. Ik vind het leuk om onderdeel te zijn van meerdere facetten in het team."