Account
1/7 Wrocław › Karpacz 159km
2/7 Mysłakowice › Karpacz 15km
3/7 Wałbrzych › Duszniki-Zdrój 156km
Lemmen eindigt tweede in het klassement van de Tour of Norway na collectieve topprestatie in slotetappe, waarin Van Aert naar de derde plek snelt

Bart Lemmen is tweede geworden in het algemeen klassement van de Tour of Norway. De Nederlander van Team Visma | Lease a Bike gaf de podiumplek in de laatste rit niet meer uit handen. Wout van Aert werd derde in de slotrit na een sterke sprint, gewonnen door de Noor Kristoff.

Bij aanvang van de slotetappe stond er nog heel wat op het spel voor de ploeg. Bart Lemmen verdedigde zijn podiumplek in het algemeen klassement en verder was de ploeg van ploegleiders Frans Maassen en Arthur van Dongen ook niet kansloos voor de ritzege.

Dat werd ook duidelijk bij de eerste van vele aanvallen die de ploeg opzette. Menno Huising probeerde het op drie ronden van het einde op de beklimming van de Grisabakken. Helaas zonder succes. Koen Bouwman was even later hetzelfde lot beschoren. Het tempo in het peloton bleef hoog en even later raakte dan toch een groep van vijftien renners weg. Hierbij ook Wout van Aert en Per Strand Hagenes.

Bij het ingaan van de laatste ronde kwam alles opnieuw samen en ging Per er nog eens alleen vandoor. Net voor de beklimming van de Grisabakken kwam het peloton terug en opnieuw wisten drie renners een kloof te slaan. Deze keer sprong Lemmen mee, maar al snel werd duidelijk dat het uitgedunde peloton terug zou komen.

“Het is jammer dat het peloton terugkeerde, want met Bart in de kopgroep was het de perfecte situatie voor ons. Hij stond tweede in het klassement en hoefde niet mee te rijden”, aldus de sprintende Van Aert.

"'Ik had een hele goede dag vandaag en kon ook op een ontzettend sterke ploeg rekenen'"

Bart Lemmen

“Op zo’n 300 meter van de meet raakte ik ingesloten, waardoor ik niet helemaal de sprint kon rijden die ik wilde rijden. Het was mijn eigen fout”, blikt Van Aert terug.

De andere hoofdrolspeler van Team Visma | Lease a Bike, Bart Lemmen na afloop: “Ik had niet specifiek een plan om de latere winnaar Laurence nog van de eindzege te houden. Ik wilde wel kijken wat er zou gebeuren als de wedstrijd zwaar gemaakt zou worden en we met enkele sterke renners weg konden komen”, vertelt Lemmen.

“Ik had een hele goede dag vandaag en kon ook op een ontzettend sterke ploeg rekenen. Het was de eerste keer dat ik met Wout koerste en het is echt ongelooflijk hoe sterk hij is. Een plezier om mee samen te rijden”, sluit Lemmen af.