Powered by
De Vries veertiende in zware openingsrit Tour de Suisse

Femke de Vries is in de korte openingsetappe van de Tour de Suisse als veertiende geëindigd. Pas op de slotklim naar Villars-sur-Ollon moest de Team Visma | Lease a Bike-renster de groep der favorieten laten gaan. Ploeggenote Fem van Empel eindigde als negentiende. De ritwinst was voor Demi Vollering.

De Zwitserse rittenkoers ging van start met een korte, maar pittige bergrit. Het peloton vertrok in Villars-sur-Ollon voor zo’n 58 kilometers. Vanaf het startschot moest er geklommen worden. Elise Chabbey zorgde op de Col de la Croix voor de eerste aanval van de dag. De Zwitserse werd uiteindelijk op de slotklim bijgehaald door de latere ritwinnaar Vollering. Op de slotklim naar Villars-sur-Ollon maakten De Vries en Van Empel lang een goede indruk, maar het Team Visma | Lease a Bike duo moest uiteindelijk de groep der favorieten laten gaan. De Vries, die vorige week de overstap naar de Nederlandse WorldTour-formatie maakte, eindigde knap veertiende.

"Fijn om dit soort wedstrijden te ontdekken"

Femke de Vries

“Ik ben blij dat het zo goed ging”, reageert de 30-jarige Nederlandse na afloop. “Ik had een resultaat als dit vooraf niet verwacht. Op de eerste klim ging het best rustig. Toen Chabbey versnelde richting de top, besloot ik om mijn eigen tempo te zoeken. Ik wilde mezelf niet opblazen. Het peloton verbrokkelde wat, maar in de afdaling kwam alles weer samen. Toen Vollering vol doorreed op de slotklim, was het zaak voor mij om zo lang mogelijk te volgen. Ik ben erg tevreden om meteen als veertiende te eindigen. Ik vind het fijn om dit soort wedstrijden te ontdekken.”

Ook ploegleider Jan Boven blikt terug. “Achteraf gezien hebben we er het maximale uitgehaald. Op de slotklim werd het een ware afvalkoers. We zijn hier van start gegaan met een jonge groep. Daarnaast hebben we met Femke een nieuwkomer die zichzelf nog elke dag leert kennen. Ook wij als ploeg krijgen steeds beter zicht op haar kwaliteiten. Deze prestatie was alvast goed. Ze bevestigt wat ze vorige week al in de Ronde van Catalonië liet zien."

Tour de Suisse Women

Stage 1