IJzersterke Markus soleert naar zege in Navarra Women's Elite classic

Riejanne Markus heeft de Navarra Women’s Elite classic op haar naam geschreven. De Nederlands kampioene liet met nog tien kilometer te gaan haar medevluchters achter zich. Karlijn Swinkels eindigde op een knappe vierde plek. Door de overwinning van Markus boekt Team Jumbo-Visma Women is de vierde zege op Spaanse bodem in tien dagen tijd.

Vier dagen na een succesvolle Vuelta Femenina, waarin Team Jumbo-Visma Women drie etappes won en met Marianne Vos de puntentrui veroverde, stond de derde editie van de Navarra Women’s Elite classic op het programma. In het noorden van Spanje legde het peloton 135 kilometer af met onderweg enkele steile beklimmingen. Markus, die als vierde eindigde in de voorbije Vuelta, stond als favoriet aan de start van de Spaanse eendagskoers.

Een sterke Swinkels maakte deel uit van een ruime kopgroep die ontstond na de eerste helling van de dag. Ondertussen reed Markus een attente wedstrijd in de achtervolgende groep. In de finale verminderde de voorsprong van de koplopers zienderogen, waardoor de twee groepen samensmolten. “Het feit dat Karlijn al vroeg in de wedstrijd deel uitmaakte van de kopgroep was voor ons een perfecte situatie”, vertelt Markus. “Het was aan de andere ploegen om het gat naar voor te dichten. Dat gebeurde ook.”

"Enorm trots dat ik het kon afmaken"

Riejanne Markus

Markus bleek uiteindelijk de sterkste op de beklimming van de Muro de Galar, een korte helling met percentages die oplopen tot 21 procent op tien kilometer van de streep. “Ik wist dat daar een kans lag om de anderen in de problemen te brengen, dus ik besliste om er vol aan te gaan. Op het steile deel kwam ik uiteindelijk alleen te zitten. Ik ben enorm trots dat ik de solo naar de aankomst kon afmaken”, aldus de winnares.

Ploegleider Carmen Small zag hoe haar team het momentum aanhield. “Het is mooi om te zien hoe we de winnende ‘vibe’ aanhouden na de Vuelta. Het was een sterke prestatie vandaag. De dames reden erg goed. De selectie bestond uit een mix van ervaren en minder ervaren rensters. Ze volgden het plan nauwgezet en ze offerden zich op voor elkaar. Op die manier zat Riejanne steeds in een zetel. Ik ben enorm trots.”

Navarra Women's Elite classic

One day race