Laporte zesde in GP de Québec

Christophe Laporte is als zesde over de streep gekomen in de GP de Québec. De Fransman van Team Jumbo-Visma werd in de oplopende sprint vakkundig afgezet door Sam Oomen en Tiesj Benoot, maar had niet meer de punch om het af te maken. Arnaud De Lie won de eerste van twee wedstrijden in Canada.

Een handvol renners viel in de voorlaatste ronde aan op de pittige Côte de Glacis, waarna de controle verdwenen was. Team Jumbo-Visma volgde gestaag de tempoversnellingen en vertrouwde op de sprint. In eerste instantie leek titelverdediger Benoît Cosnefroy roet in het eten te gooien na een aanval in de laatste ronde, maar hij werd teruggepakt. Nadien brachten Oomen en Benoot Laporte precies op tijd naar voren. De 30-jarige winnaar van Gent-Wevelgem en Dwars voor Vlaanderen perste een fikse sprint uit de benen en moest uiteindelijk genoegen nemen met de zesde plaats.

"Natuurlijk wil je altijd winnen, maar we hebben een sterke koers gereden."

Frans Maassen

“Christophe voelde zich goed, dus het was ons plan om met hem te sprinten”, vertelt ploegleider Frans Maassen. “De ploeg heeft een goede koers gereden en onze intentie tot uitvoering gebracht. Het is in deze wedstrijd meestal een sprint van de stervende zwanen. Ik denk dat we iets te voortvarend aan de lead-out begonnen, waardoor de adem van Christophe een beetje werd afgesneden. Hij leek goed genoeg voor een podiumplaats. Natuurlijk wil je altijd winnen, maar we hebben een sterke koers gereden. Daarmee mogen we ons tevreden stellen.”

Grand Prix Cycliste de Québec

One day race