Leider Kooij uit Ronde van Hongarije na zware val in tweede rit

De tweede rit in de Ronde van Hongarije is voor Team Jumbo-Visma op een deceptie uitgelopen. De laatste kilometer werd ontsierd door een grote valpartij. Olav Kooij was één van de slachtoffers, waardoor de winnaar van de eerste rit noodgedwongen de strijd moest staken. Hij werd overgebracht naar het ziekenhuis, waar een snijwond in de kuit is gehecht.

Nadat een kopgroep van acht renners ingelopen was, brak de koers open. Op vijftig kilometer van de streep luidde het waaieralarm. Team Jumbo-Visma was op de afspraak en zat met vijf man van voren. Met deze uitgedunde groep zou er een sprint volgen in finishplaats Hajdúszoboszló.

In de laatste kilometer ging het echter mis. Een grote valpartij in de voorste gelederen van de eerste groep bracht drie renners van Team Jumbo-Visma ten val. David Dekker en Mick van Dijke wisten na de valpartij nog de finish te bereiken. Voor klassementsleider Kooij betekende de val helaas een vervroegd einde van zijn Ronde van Hongarije.

Ploegleider Robert Wagner was als een van de eersten bij de onfortuinlijke Kooij. “Olav heeft een diepe snijwond aan de binnenkant van zijn kuit, die is gehecht. Verder lijkt hij oké, zo geeft hij ook zelf aan.”

Tot de valpartij leek alles goed te gaan voor Team Jumbo-Visma. “In de wedstrijd zelf verliep alles volgens plan. Owen Geleijn heeft in het begin van de wedstrijd mede gecontroleerd. Daarna waren we op de afspraak. We wisten dat het in waaiers zou breken en we zaten vervolgens met vijf man mee. Dat was heel sterk van de mannen. Alles ging goed tot zeshonderd meter van de streep. Onze renners konden geen kant op toen er iemand voor hen viel. Mick en David lagen er ook bij. Zij hebben veel geluk gehad, want dat had ook anders af kunnen lopen. We gaan nu resetten en kijken wat er sportief nog in zit voor de komende dagen”, aldus de Duitse ploegleider.