Van Dijke sluit Ronde van Romandië af met vierde plaats

Tim van Dijke is er in de laatste etappe van de Ronde van Romandië net niet in geslaagd een podiumplaats te bemachtigen. In de sprint van een uitgedund peloton moest de 24-jarige renner van Team Visma | Lease a Bike genoegen nemen met de vierde plek. Dorian Godon sprintte voor de tweede keer deze week naar de overwinning.

Zonder de niet geheel fitte Koen Bouwman vertrok het peloton voor een kletsnatte tocht van ruim 150 kilometer. Jan Tratnik probeerde mee te springen in de ontsnapping van de dag, maar slaagde er na een dappere poging niet in de aansluiting met de voorste vier renners te maken. De koplopers kregen echter weinig ruimte van het peloton en werden op zo’n 25 kilometer van de aankomst ingerekend.

In de slotkilometers werd Van Dijke naar voren geloodst door Tratnik, Johannes Staune-Mittet en Julien Vermote. De jonge Nederlander ging als vierde de laatste bocht in en kwam ook in die positie over de streep. "Ik denk dat er wel meer in had gezeten", vertelt Van Dijke na afloop. "Toen ik de sprint aan wilde gaan, werd de deur aan de linkerkant van de weg dichtgegooid, waardoor ik er niet meer langs kon. Daar baalde ik wel even van."

"Ik ben heel blij dat ik twee keer de kans heb gekregen om zelf te sprinten."

Tim van Dijke

Desalniettemin prees Van Dijke zich gelukkig dat het team alles in het werk had gesteld om hem aan het sprinten te krijgen. "De jongens gaven mij heel veel vertrouwen door op kop te rijden en alle aanvallen te pareren. In de laatste 600 meter bracht Julien mij naar voren en kon ik nog mooi opschuiven. Normaal gesproken trek ik de sprint voor Olav aan, maar ik ben heel blij dat ik nu twee keer de kans heb gekregen om zelf te sprinten. Deze leermomenten neem ik mee naar de volgende wedstrijden."

Van Dijke heeft een druk voorjaar achter de rug en is blij dat hij ook nu nog een hoog niveau haalt. "Het gaat goed, heel lekker zelfs", bevestigt de Zeeuw. "Ik was gemotiveerd om deze week de kansen die ik zou krijgen te pakken. In de proloog van dinsdag had ik gehoopt voor het podium te gaan, maar zesde was ook niet slecht. Deze vierde plek vind ik een mooie afsluiting van de week. Daar ben ik trots op."

"We hebben een goede stap gezet richting de Giro en voldoende wedstrijdritme opgedaan."

Grischa Niermann

Ploegleider Grischa Niermann stemt zich tevreden met de werklust van zijn ploeg. "In eerste instantie wilden we vandaag proberen om Bart in de kopgroep te krijgen, omdat hij theoretisch nog kans maakte op de bergtrui. In het begin reden er al snel vier man weg en daar zat helaas niemand van ons bij. Daarna hebben we ons lang rustig gehouden zodat we Tim konden ondersteunen in de finale. De jongens hebben goed werk geleverd en met de vierde plek kunnen we zeker leven", aldus Niermann.

De Duitser kijkt met gemengde gevoelens terug op de afgelopen week. "We hebben een goede stap gezet richting de Giro en voldoende wedstrijdritme opgedaan. Qua uitslagen kunnen we echter niet tevreden zijn. Natuurlijk was het niet realistisch om te denken dat we hier het klassement of meerdere ritten konden winnen, maar je wil altijd meespelen om de overwinning. Dat is met Tim twee keer enigszins gelukt, maar in de andere ritten niet."