Van Empel bekroont grandioos cross-seizoen met zege in Lille

Fem van Empel heeft de Krawatencross in Lille voor het tweede jaar op rij op haar naam geschreven. Weeks na het behalen van een tweede opeenvolgende wereldtitel, bleek de 21-jarige renster opnieuw een maat te sterk voor de tegenstand. Voor Van Empel was het de laatste wedstrijd van een grand cru seizoen, waarin ze negentien overwinningen uit 21 wedstrijden behaalde.

De wereldkampioene ging in Lille op zoek naar de eindzege in de X2O Badkamers Trofee. Na het startschot bepaalde Van Empel dan ook meteen het tempo in de wedstrijd. Lucinda Brand leek even te kunnen volgen, maar op de technische stroken maakte Van Empel het verschil. De klassementsleidster reed vervolgens zorgeloos richting haar negentiende zege van het seizoen en de eindoverwinning in de X2O Badkamers Trofee.

“Ik ben zeer tevreden dat ik mijn veldritseizoen kan afsluiten met een zege”, reageert Van Empel na afloop. “Na een week van relatieve rust was het weer even aanpassen in het begin van de wedstrijd. Het was zaak om het tempo ronde na ronde vol te houden, wat ook lukte.”

"Nu de focus verleggen op het voorjaar"

Fem van Empel

“Ergens vind ik het wel jammer dat het veldritseizoen er al op zit voor me. Het vloog zo voorbij”, gaat ze verder. “Maar we moeten de focus verleggen naar wat er nog allemaal zit aan te komen in het voorjaar. Het is goed dat ik nu even kan rusten, zodat ik me volledig kan opladen richting de klassiekers.”

Ploegleider Jan Boven kijkt met trots terug op de prestaties van zijn renster. “Dat Fem maar twee veldritten niet kon winnen, mogen we zeker niet als normaal beginnen beschouwen. Fem heeft opnieuw enorme stappen gezet het afgelopen jaar. Tot en met het Europees kampioenschap, die ze ook won, haalde ze een heel erg hoog niveau. Daarna kende ze een val op trainingskamp die even roet in het eten gooide, maar na een nieuwe trainingsperiode in de zon was ze helemaal terug om de rest van het seizoen af te werken.”

“Nu volgt er een korte vakantieperiode met daaropvolgend een hoogtestage. Die prikkels, gecombineerd met de goede planning van afgelopen winter, zullen ervoor zorgen dat Fem op niveau zal zijn tijdens het voorjaar. Het is zeker ook ons doel om van haar ook een goed wegwielrenster te maken”, besluit Boven.