IJzersterke Van Empel soleert in Tábor naar tweede regenboogtrui

Fem van Empel heeft in het Tsjechische Tábor op indrukwekkende wijze haar tweede wereldtitel veldrijden veroverd. De 21-jarige renster van Team Visma | Lease a Bike startte de cross als één van de gedoodverfde favorieten en maakte die status meer dan waar. Met haar achttiende seizoenszege prolongeert de jonge renster haar wereldtitel.

Vanaf het startschot bepaalde Van Empel het tempo in de wedstrijd. Op de zware omloop kwam de Brabantse al snel aan de leiding en wist ze in de eerste ronde op het modderige parcours al een groot gat te slaan op haar concurrenten. Ronde na ronde wist Van Empel haar voorsprong op de achtervolgers uit te bouwen tot meer dan een minuut. Ze mocht uiteindelijk voor het tweede jaar op rij het zegegebaar maken tijdens het wereldkampioenschap veldrijden.

“Het was de bedoeling om snel het verschil te maken”, vertelt ploegleider Jan Boven over de tactiek. “We wisten door de wedstrijd van vanochtend dat het chaos kan zijn bij het induiken van het veld. Door een snelle start kon Fem als een van de eersten het veld in, en meteen haar eigen lijnen rijden. Daardoor wist ze al snel een gat te creëren en dit, naarmate de wedstrijd volgde, uit te breiden door geen fouten te maken.”

“Ik heb een hele goede aanloop gehad”, vertelt de 21-jarige renster. “De afgelopen dagen voelde ik me vrij ontspannen. Ik had er vertrouwen in en ik wist dat dit parcours mij wel zou liggen. Ik kwam na de start snel op kop, en wist al vrij snel dat eigenlijk alleen materiaalpech mij van de zege af kon houden.”

"Het seizoen is voor mij echt helemaal geslaagd"

Fem van Empel

Met achttien zeges in twintig wedstrijden kende de jonge renster een geweldig seizoen. “Het seizoen is voor mij helemaal geslaagd. Het voelt super dat ik mijn seizoen zo kan afsluiten, het is echt een geweldig gevoel om voor de tweede keer wereldkampioen te worden. Als dit geen geslaagd seizoen is, dan weet ik het ook niet meer”, besluit een opgetogen Van Empel haar verhaal.