fr National Championships France ME - ITT
WorldTeam Men 25 jun '26
1/1 Aoste › Les Vals du Dauphiné 29km
de National Championships Germany ME - Road Race
Development Team 28 jun '26
1/1 Bad Liebenstein › Bad Liebenstein 191km
nl National Championships Netherlands ME - Road Race
WorldTeam Men 28 jun '26
1/1 Nijmegen › Berg en Dal 160km
fr Tour de France
WorldTeam Men 04 jul '26 - 26 jul '26
1/21 Barcelona › Barcelona 19km
2/21 Tarragona › Barcelona 169km
3/21 Granollers › Les Angles 196km
be Grote Prijs CHW Beveren
WorldTeam Women 12 jul '26
1/1
be Baloise Ladies Tour
WorldTeam Women 15 jul '26 - 19 jul '26
1/6 Ijzendijke › Ijzendijke
2/6 Oostende › Knokke-Heist
3/6 Zulte › Zulte
dk PostNord Tour of Denmark
WorldTeam Men 29 jul '26 - 02 aug '26
1/5 Aalborg › Aalborg 185km
2/5 Glyngøre › Skive 179km
3/5 Fredericia › Vejle 207km
fr Tour de France Femmes avec Zwift
WorldTeam Women 01 aug '26 - 09 aug '26
1/9 Lausanne › Lausanne 137km
2/9 Aigle › Genève 149km
3/9 Genève › Poligny 157km
Fan Peloton-lid aan het woord: 'De waarden van het team komen sterk overeen met mijn persoonlijke waarden'

Fan Peloton-lid aan het woord: 'De waarden van het team komen sterk overeen met mijn persoonlijke waarden'

In onze rubriek 'Fan aan het woord' zetten we leden van het Fan Peloton in de spotlight. Wie zijn ze, waarom voelen ze zich verbonden met Team Visma | Lease a Bike en wie is hun favoriete renner? Deze maand is het de beurt aan Helle Lundberg.

Naam: Helle Lundberg
Leeftijd: 70 jaar
Woonplaats: Grindsted (Denemarken)

Wat is de reden dat je lid bent geworden van het Fan Peloton van Team Visma | Lease a Bike?
"Ik ben lid geworden van het Fan Peloton omdat ik het team extra wilde steunen. In 2024 heb ik me aangemeld, maar al lang daarvoor verzamelde ik fanartikelen van het team. Tijdens een veiling in 2022 kocht ik een groot gesigneerd exemplaar van de foto die op jullie overwinningsmuur hing: Jonas Vingegaard die als winnaar over de finish komt in de achttiende etappe van de Tour de France in 2022. De foto hangt thuis bij mij in de hal, zodat iedere bezoeker hem kan zien.

Daarnaast ben ik als journalist altijd geïnteresseerd in exclusieve informatie over de renners, nieuwe aanwinsten, trainingsmethoden, stafleden, tactieken en sponsornieuws."

Waarom voel je je betrokken bij het team?
"Ik voel me om verschillende redenen verbonden met het team. Eén daarvan is dat de waarden van het team sterk overeenkomen met mijn persoonlijke waarden. Jezelf mogen zijn en toch in de eerste plaats een teamspeler blijven die bereid is zichzelf weg te cijferen als dat het team helpt om grotere doelen te bereiken. Ik bewonder hoe Richard Plugge erin geslaagd is om de resten van Team Rabobank op te bouwen tot een uitzonderlijk goed geleid en zeer gerespecteerd team. Dat blijkt ook uit de terugkeer van Rabobank als sponsor.

Bij de politie hield ik mij eveneens bezig met strategische besluitvorming, doelstellingen en de manier waarop je met de juiste tactiek die doelen kunt bereiken. Iets waar de leiding en de ploegleiders van Team Visma | Lease a Bike bijzonder goed in zijn. 

Daarnaast bewonder ik hoe de renners omgaan met zware blessures en periodes waarin alles tegen lijkt te zitten. Hun doorzettingsvermogen en de manier waarop zij ploeggenoten ondersteunen wanneer die het moeilijk hebben, verdienen veel respect."

"Ik ben twee jaar achter elkaar naar Vlaanderen gereden om Wout de Ronde van Vlaanderen te zien rijden, dat was geweldig."

Helle Lundberg

Ben je ooit bij een evenement van ons geweest?
"Ik ben helaas nog niet op het High Performance Center geweest, maar ik heb al wel meerdere wedstrijden bezocht. Toen de Tour de France in Denemarken startte, heb ik alle drie de etappes bezocht. Ook ben ik twee jaar achter elkaar alleen naar Vlaanderen gereden om Wout van Aert de Ronde van Vlaanderen te zien rijden. Dat was geweldig."

Wie zijn jouw favoriete renners uit het team?
"Poeh, dat is vragen om te kiezen tussen mijn kinderen. Ik ontdekte Jonas Vingegaard voor het eerst in 2018, toen hij het Strava-record op de Coll de Rates verbeterde. Sindsdien ben ik hem blijven volgen en ik was enorm enthousiast toen hij een contract tekende bij (het toenmalige) Jumbo-Visma. Toen hij vervolgens zijn eerste Tour de France reed en direct tweede werd, was ik verkocht. Sindsdien heb ik vrijwel iedere wedstrijd en etappe waaraan hij deelnam op televisie gevolgd. 

Ik vermoed dat ik tijdens regenachtige etappes zenuwachtiger ben dan Trine zelf, en minstens zo blij ben wanneer hij wint. Ik houd van zijn typisch Deense gevoel voor humor en van de liefde die hij voor zijn familie toont. Bovendien geeft hij, in tegenstelling tot veel anderen, weinig om dure auto's of opvallende horloges.

Wout van Aert is de reden dat ik enkele jaren geleden begon met het volgen van veldrijden in de winter. Iedereen houdt van Wout. De manier waarop hij in dienst van zijn ploeggenoten altijd zijn werk doet, is indrukwekkend. En net als Jonas blijft hij altijd vechten, zelfs na zware valpartijen. Voor Victor Campenaerts heb ik al veel langer sympathie. Zijn glimlach, zijn humor en zijn sociale kant maken hem bijzonder. Bij de vrouwen is Marianne Vos mijn favoriet. Zij is een icoon voor meisjes en vrouwen overal ter wereld."

Stel dat je één van hen iets mag vragen, wat zou je willen weten?
"Ik herinner me dat Jonas jaren geleden een keer aangaf dat hij van nature best lui kan zijn. Hoe overwin je dat wanneer je moet trainen in de regen, sneeuw en/of wind, terwijl je eigenlijk veel liever op de bank zou zitten om een film te kijken?"

Zit je zelf veel op de fiets?
"Ja, toen ik opgroeide, was de fiets ons belangrijkste vervoermiddel om naar school te gaan, vrienden te bezoeken of in de zomer naar het strand te fietsen. Sindsdien ben ik altijd van fietsen blijven houden. Het geeft een gevoel van vrijheid en het maakt je hoofd leeg van zorgen en gedachten.”

Wat zou voor jou het lidmaatschap nog mooier maken
"Ik zou het leuk vinden als er exclusieve veilingen komen voor leden van het Fan Peloton, waarbij we artikelen kunnen kopen voordat ze op de openbare markt verschijnen. Een rondleiding op het hoofdkantoor of online gesprekken met renners en stafleden lijken me ook erg leuk."

Wil jij ook lid worden van het Fan Peloton? Meld je dan aan via deze link.

Gerelateerde updates