In gesprek met Jenco Drost: 'Wij zijn altijd op zoek naar het beste materiaal'
Hij is sinds 2021 werkzaam als Head of Performance Equipment bij Team Visma | Lease a Bike en zorgt er mede voor dat de fietsen van de renners tiptop in orde zijn. Jenco Drost kwam na zijn studie werktuigbouwkunde bij het grote topsportbedrijf terecht en combineert er nu zijn twee grote passies, fietsen en techniek. "Dit is voor mij de ultieme functie."
Je bent nu drie jaar werkzaam als Head of Performance Equipment bij Team Visma | Lease a Bike. Zou je eens kunnen toelichten wat deze functie inhoudt?
"Ik ben voornamelijk bezig met innovaties op materiaalgebied. Enerzijds praat ik met onze partners hoe we het materiaal kunnen verbeteren en anderzijds proberen we het materiaal dat we krijgen op een zo goed mogelijke manier toe te passen. Daarvoor sta ik nauw in contact met de mechaniekers. Als er een nieuw product is binnengekomen, komen we bij elkaar en laat ik zien hoe ze het moeten gebruiken. Het is belangrijk dat de mechaniekers alles op dezelfde manier doen, zodat er geen verwarring kan ontstaan. Het stukje structuur aanbrengen en advies geven hoort dus ook tot mijn takenpakket."
Equipment is een heel breed begrip. Met wat voor spullen heb jij vooral te maken?
"Alles wat je nodig hebt om op een fiets te zetten. Denk aan wielen, banden, kettingen, smeermiddel op de ketting, wax etcetera. Ik focus me puur op de fiets en de mensen die ermee moeten werken."
Je noemde net het woord ‘innovaties’. Kun je uitleggen wat je daarmee bedoelt?
"Met innovaties doel ik op het zoeken naar nieuw materiaal en naar partners die interessant kunnen zijn voor het team. Het kan ook zijn dat ik interessante dingen toets bij onze partners. Het is niet dat we direct altijd zoeken naar een nieuwe partner, maar we proberen gezamenlijk te verbeteren."
"Het is mijn taak om continu in gesprek te blijven en verbetering aan te dragen."
Hoe ziet de procedure eruit als jij iets interessants hebt gevonden?
"Als ik iets interessants gevonden heb, neem ik contact op met de desbetreffende partij en vraag ik of ik het product mag testen. Als ik het daadwerkelijk een verbetering vind, draag ik het over aan de commerciële afdeling. Die bepaalt uiteindelijk of we een overeenkomst willen aangaan of dat we het kopen. Het gebeurt ook weleens dat de commerciële afdeling zelf met een partij aankomt en dan ga ik kijken of het product beter is dan dat we hebben. Als het materiaaltechnisch geen verbetering is, gaan we er niet mee samenwerken. Dat is een standaard regel."
Stel dat het écht een verbetering blijkt te zijn en er een overeenkomst is gesloten. Hoe gaat het dan verder?
"Als eerste informeer ik alle mechaniekers en leg ik uit waarom we deze keuze hebben gemaakt. Het komt ook weleens voor dat we de nieuwe partij uitnodigen om iets over het product te vertellen. Als het allemaal rond is, ga ik meteen weer kijken waar we kunnen verbeteren. Het is mijn taak om continu in gesprek te blijven en verbetering aan te dragen. We zijn niet voor niets de nummer één ploeg van de wereld dus dat willen we ook graag blijven."
Voer je ook overleg met de renners?
"Ik geef een advies aan de renners en dat is het beste advies. Natuurlijk zijn ze vrij om een andere keuze te maken, maar dan geven we wel aan dat het consequenties kan hebben voor het vermogen(verlies). Sommige renners stellen weleens de vraag waarom we ergens voor gekozen hebben en dan hebben we goede data om ze te overtuigen. Het is altijd goed om het er met elkaar over te hebben. Uiteindelijk is het aan de renners zelf wat ze willen."
Wat maakt dit werk zo leuk?
"Het is leuk om bezig te zijn met het mooiste en beste materiaal dat er is. Team Visma | Lease a Bike is een interessant bedrijf en we staan 24/7 op een gezonde manier aan. Iedereen in dit team wil winnen en verbeteren. Dat is prettig werken."
Hoe vaak ben je op het High Performance Center te vinden?
"Meestal probeer ik er twee dagen per week te zijn. De andere dagen werk ik vanuit huis en soms ga ik mee naar de wedstrijden. Met name de eerste voorjaarsklassiekers zijn interessant, zodat we meteen feedback hebben voor de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. Ook ga ik aan het begin van het jaar mee naar trainingskampen om met de renners in gesprek te gaan over ons materiaal. Tijdens trainingskampen kun je vaak ongedwongen feedback ophalen."
Het seizoen is nu bijna ten einde. Ben jij nu alweer bezig met het volgende?
"Ja, maar dat moet ook wel. Als ik nu iets zie en ik wil het volgend jaar toepassen, ben ik waarschijnlijk al te laat. De doorlooptijd van spullen is lang. We zijn bijvoorbeeld nu al bezig met de Tour de France: wat zijn de belangrijkste etappes en wat kunnen we op materiaalgebied nog aanpassen? Het is belangrijk om continu ver vooruit te blijven kijken zodat we keer op keer optimalisaties kunnen doen."
Met welke doelen en intenties ga jij het nieuwe seizoen in?
"Eén van de belangrijkste doelen is dat we op materiaalgebied bovenaan blijven staan. Daarnaast willen we de renners de snelste fietsen bieden en de concullega’s te slim af zijn. Als ik bij een ander team iets zie wat nieuw is, heb ik het gevoel dat ik het niet goed heb gedaan. Het is de truc om te zorgen dat jij de eerste bent die iets nieuws heeft. Dat lukt niet altijd, maar dat is wel het doel."