Powered by
it Giro d'Italia
WorldTeam Men 09 mei '25 - 01 jun '25
12/21 Viareggio › Castelnovo ne’ Monti 186km
13/21 Modena › Viadana (Oglio-Po) 172km
14/21 Rovigo › Vicenza 180km
fr Alpes Isère Tour
Development Team 28 mei '25 - 01 jun '25
1/5 Charvieu-Chavagnieux › Charvieu-Chavagnieux 135km
2/5 Dolomieu › Satolas-et-Bonce 153km
3/5 Colombier-Saugnieu › Jons 159km
no Tour of Norway
WorldTeam Men 29 mei '25 - 01 jun '25
1/4 Sola › Sola 179km
2/4 Egersund › Oltedal 208km
3/4 Jørpeland › Heia 140km
no Tour of Norway Women
WorldTeam Women 31 mei '25 - 01 jun '25
1/2 Etappe 1
2/2 Etappe 2
si Tour of Slovenia
WorldTeam Men 04 jun '25 - 08 jun '25
1/5 Piran › Škofljica 168km
2/5 Velenje › Rogaška Slatina 157km
3/5 Majšperk › Ormož 173km
gb Tour of Britain Women
WorldTeam Women 05 jun '25 - 08 jun '25
1/4 Dalby Forest › Redcar
2/4 Hartlepool › Saltburn-by-the-Sea
3/4 Kelso › Kelso
es Volta Ciclista a Catalunya Femenina
WorldTeam Women 06 jun '25 - 08 jun '25
1/3 El Perelló › Reus 114km
2/3 Bagà › Coll de Pal 72km
3/3 Castelldefels › Barcelona 117km
fr Critérium du Dauphiné
WorldTeam Men 08 jun '25 - 15 jun '25
1/8 Domérat › Montluçon 189km
2/8 Prémilhat › Issoire 204km
3/8 Brioude › Charantonnay 202km
Van Aert en Affini kijken uit naar tweede tijdrit en vervolg Giro d’Italia

Van Aert en Affini kijken uit naar tweede tijdrit en vervolg Giro d’Italia

Op de tweede rustdag in deze Giro d’Italia stonden kersvers ritwinnaar Wout van Aert en Edoardo Affini de pers te woord. Ze blikten onder meer vooruit op de individuele tijdrit van morgen.

Ritwinst in Siena

“Het is altijd bijzonder om een rustdag in te gaan met een overwinning op zak”, opende Van Aert. “Je hebt dan net wat meer tijd om alles te laten bezinken en om samen als ploeg van het moment te genieten. Dat hebben we ook gedaan. Vandaag werkten we een herstelrit af waarbij we samen konden terugblikken op wat er gisteren allemaal gebeurd is.”  

"Ik voel dat ik elke dag stappen zet"

Wout van Aert

“Ik heb het gevoel dat ik groei in deze Giro. Ik heb nog altijd niet mijn allerbeste vorm te pakken, maar ik voel dat ik elke dag stappen zet. Hopelijk kan ik dat morgen opnieuw tonen.”  

Nieuwe tijdritkans op dinsdag

Op dinsdag staat de 28 kilometer lange tijdrit tussen Lucca en Pisa op het programma. Samen met zadelpartner Prologo werkte Team Visma | Lease a Bike aan een nieuw tijdritzadel. Zowel Van Aert als Affini zien de tijdrit als een nieuwe mogelijkheid om te scoren in deze Giro.  

“Je weet nooit precies hoe je hersteld bent, ook al is het vandaag een rustdag”, zegt Van Aert. “Gisteren moest ik echt tot het uiterste gaan. Maar morgen ligt er weer een kans, en ik zal er alles aan doen om opnieuw voluit te kunnen gaan. Het is een tijdrit voor de pure specialisten. Alleen de start in Lucca is technisch. Daarna is het gewoon zoeken naar je ritme en vol doorduwen tot de finish.”  

 / 

Ook Europees kampioen Affini - die vierde werd in de eerste chronoproef in deze Giro op dag twee - kijkt uit naar een nieuwe kans. “Ik zal opnieuw mikken op een topresultaat morgen. Net als de vorige keer zal ik ervan proberen te genieten om in deze trui rond te rijden. Ik weet niet hoeveel tijdritten ik nog ga rijden in deze kampioenstrui, dus ik wil er het maximale uithalen.”  

“We hebben samen met Prologo gewerkt aan een nieuwe tijdritzadel”, voegt Van Aert eraan toe. “Ik heb nu zelfs een gepersonaliseerde versie met extra grip, zodat ik beter op mijn plek blijf zitten. Het gaat niet alleen om comfort, maar het is ook cruciaal om je aerodynamische houding stabiel te houden. We hebben opnieuw technische stappen gezet ten opzichte van de voorbije jaren. Dit zadel speelt daar zeker ook een belangrijke rol in.”  

"In het moderne wielrennen kan elk detail het verschil maken"

Salvatore Truglio

Salvatore Truglio, Algemeen Directeur van Prologo: “De Predator 01TT is het innovatieve tijdritzadel dat Prologo ontwikkelde in nauwe samenwerking met Team Visma | Lease a Bike. Dit ambitieuze en revolutionaire project heeft geleid tot de creatie van het eerste volledig geïntegreerde zadel. Het is ontworpen om het lichtste, snelste en meest aerodynamische tijdritzadel ooit te zijn. Het doel is om een high-performance zadel te bieden dat atleten ondersteunt in hun streven naar het best mogelijke resultaat. In het moderne wielrennen kan elk detail het verschil maken.” 

 / 

Gerelateerde updates