Bennett kroont zich tot nationaal kampioen van Nieuw-Zeeland

George Bennett is de nieuwe Nieuw-Zeelands kampioen wegwielrennen. Het is de eerste nationale titel voor de dertigjarige wielrenner van Team Jumbo-Visma. Eerder deze week veroverde hij al zilver in de tijdrit.

Bennett werd eerder twee keer tweede tijdens het nationaal kampioenschap op de weg en hij eindige vrijdag met 0,7 seconden verschil ook als tweede in de tijdrit. Vandaag moest hij alles op alles zetten toen al vroeg in de wedstrijd een grote kopgroep wegreed uit het peloton. Vanaf het moment dat Bennett de aansluiting vond bij de kopgroep, greep hij iedere kans om aan te vallen. “Ik ging een aantal keer hard de heuvel op, maar ik had het gevoel dat iedereen beter was dan ik. Ik zei tegen mezelf dat ik kalm moest blijven en het moest doorstaan. Ik bleef net zo lang doorgaan tot er uiteindelijk niemand meer met me mee kon”, aldus Bennet.

Uiteindelijk plaatste Bennett de beslissende aanval acht kilometer voor de streep en soleerde met een voorsprong van bijna twee minuten naar de overwinning. “Ik besef het eerlijk gezegd nog niet. Een week geleden schreef ik mezelf nog af, maar de goede tijdrit van vrijdag gaf me echt een opkikker. Ik probeer deze titel al tien jaar te bemachtigen. Ik heb deze trui altijd al willen winnen en om hem nu het hele jaar te kunnen dragen in de WorldTour is zo bijzonder. Ik ben trots dat ik met deze trui Nieuw-Zeeland kan vertegenwoordigen in Europa. Dat is heel speciaal.”