Collectieve kracht bezorgt Vingegaard tweede Tourzege

Jonas Vingegaard heeft voor de tweede maal in zijn carrière de Tour de France gewonnen. De Deen van Team Jumbo-Visma kwam in het bijzijn van zijn teamgenoten veilig over de streep op de Champs-Élysées, waardoor de eindzege in veilige haven is. Vingegaard wist eerder deze week de tijdrit op zijn naam te schrijven. Daarnaast won Team Jumbo-Visma het ploegenklassement.

Vingegaard mocht zichzelf na afloop van etappe zes in de gele trui hijsen. De Deen gaf die leidende positie in het vervolg van de Ronde van Frankrijk niet meer af. “Het is een droom dat ik dit jaar opnieuw de Tour de France mag winnen”, zijn de eerste woorden van de 26-jarige coureur. “De Tour is en blijft de grootste wielerkoers ter wereld. Ik ben enorm trots op het team. Samen hebben we dit bereikt. Het is een overwinning van ons allen. Zonder de steun van mijn vrouw en dochtertje had ik dit ook niet kunnen bereiken. Ik omschrijf mezelf als een familiepersoon, dus ik hecht heel veel waarde aan samenzijn. Die warmte heb ik afgelopen periode gevoeld van mijn familie, maar ook van mijn ploeggenoten. Na drie intense weken mogen we deze triomf vieren.”

“Dit is andermaal een heel mooie mijlpaal in de historie van onze ploeg”, stelt teambaas Richard Plugge. “We vlogen deze Tour de France met iets meer vertrouwen aan ten opzichte van verleden jaar. We weten inmiddels wat er allemaal komt kijken bij het winnen van de Tour, maar het went nooit. Iedereen kan vertellen hoe mooi en prachtig het is, maar pas als je het zelf meemaakt kun je ervaren hoe het echt is. Het was een ongelooflijk spannende Tour op het allerhoogste niveau. We hebben als ploeg enorm veel moeite gestoken om ook in alle details de beste te zijn. Dat heeft mijns inziens ook dit jaar weer het verschil gemaakt. We streven naar perfectie in ieder detail. De Tour de France staat ieder jaar weer bovenaan onze lijst met doelen. Dat het dit jaar, na het daverende succes van vorig jaar, wederom is gelukt, heeft iets magisch. Het maakt me daarnaast enorm trots dat we naast het winnen van het eindklassement en een rit, ook nog het ploegenklassement winnen. Dat is de symbolisatie van samen winnen.”

"Dit is de symbolisatie van samen winnen"

Richard Plugge

Plugge vervolgt: “Na het winnen van drie Vuelta’s, een Giro en de Tour van verleden jaar hebben we natuurlijk steeds beter onder de knie hoe we een drieweekse ronde aanpakken. Het besef bij ieder personeelslid van Team Jumbo-Visma is er: we weten allemaal wat er nodig is om de beste prestaties te kunnen leveren. De lat ligt altijd hoog en gaat steeds nog ietsjes omhoog. We kijken altijd naar hoe we onszelf kunnen verbeteren. Dat zullen we ook na deze overwinning weer doen.”

De eindzege van Vingegaard zorgt ervoor dat de zegeteller van Team Jumbo-Visma in 2023 nu op 44 staat. De Deen zelf won dit jaar al dertien maal.