Foss snelt naar negende plek in tijdrit Ronde van Polen

Wereldkampioen tijdrijden Tobias Foss heeft in de zesde etappe van de Ronde van Polen beslag gelegd op de negende plek. Het was voor de 26-jarige Noor de generale repetitie voor het WK tijdrijden, dat 11 augustus in Glasgow plaatsvindt.

Foss begon voortvarend aan zijn race tegen de klok. De Noor gaf bij het eerste tussenpunt een handjevol seconden toe op de nummer één en hield de snelheid vast tot op de streep. Met een tijd van 19:31 eindigde hij uiteindelijk als negende.

"Ik mag hier zeker tevreden mee zijn", stelt Foss in een eerste reactie. "Dit is mijn eerste wedstrijd sinds ik in mei het coronavirus opliep. Ik voel me nog altijd niet honderd procent en merk dat ik moeite heb om te herstellen tussen de wedstrijddagen. Ik had zeker niet de beste benen vandaag, maar kon gelukkig tot het einde blijven gaan. De top tien was voor nu een realistisch resultaat."

"Ik heb veel ervaringen opgedaan en emoties beleefd die zonder deze trui onmogelijk waren geweest"

Tobias Foss

Foss zegt genoten te hebben van de regenboogtrui, die hij bijna een heel seizoen heeft mogen dragen. "Het is een geweldig jaar geweest. Ik heb veel ervaringen opgedaan en emoties beleefd die zonder deze trui onmogelijk waren geweest. Het is jammer dat ik niet in de trui heb gewonnen, maar dat bewaren we eventueel voor de volgende keer." Over zijn kansen om zijn wereldtitel te verlengen, blijft hij als altijd bescheiden. "De lengte van het parcours ligt me in ieder geval en ik ben gemotiveerd. Vorig jaar kon ik ook iedereen verrassen."

Sam Oomen, Jumbo-Visma’s best geplaatste renner in het algemeen klassement, ondervond te veel hinder van de blessures die hij opliep bij een valpartij in de vierde rit. Hij zakt in het klassement naar de 26e plaats. Olav Kooij en Mick van Dijke gingen niet meer van start. De jonge Nederlanders trokken zich met het oog op het WK terug voor de laatste twee etappes van de Ronde van Polen.

Tour de Pologne

Stage 6