Graat sluit succesvolle week Team Visma | Lease a Bike Development af met derde plek in Circuit des Ardennes

Team Visma | Lease a Bike Development heeft de vijftigste editie van Circuit des Ardennes op een succesvolle manier afgesloten. Tijmen Graat stelde in de lastige slotrit zijn derde plek in het eindklassement veilig en mocht even later opnieuw het podium op om met zijn teamgenoten de prijs als beste ploeg in ontvangst te nemen.

Met meerdere korte en explosieve beklimmingen was de vierde rit van de Franse rittenkoers naar het beeld van de eerste drie ritten. Het Team Visma | Lease a Bike Development, dat de slotrit van start ging zonder de niet fitte Matthew Brennan, stelde alles in het werk om de derde plek van Graat te behouden en deed dat met verve.

Mede dankzij beulswerk van Jed Smithson, Morten Nørtoft en Tom Schellekens kwam Graat als achtste over de streep en stelde hij de derde plek in het eindklassement veilig. "Ik kan hier wel tevreden mee zijn. Natuurlijk hoop je op meer en doe je er alles aan om nog een plekje te stijgen, maar dat zat er helaas niet in. Er waren simpelweg twee mannen sterker", aldus Graat.

"Ik moet het vooral hebben van langere beklimmingen."

Tijmen Graat

De jongeling, die vanaf 2025 onderdeel van het WorldTour team uitmaakt, dankte zijn eerste podiumplaats van het seizoen vooral aan zijn sterke optreden in de derde etappe, waarin hij tot de beste klimmers behoorde. “De etappe van gisteren was op mijn lijf geschreven. Ik moet het vooral hebben van wat langere beklimmingen. Ik zat lang in de ontsnapping en kon heel wat plekken stijgen door als vijfde te eindigen."

Voor Graat, die eerder dit seizoen O Gran Camino en Coppi e Bartali met de hoofdmacht reed, was het zijn eerste wedstrijd namens het Development Team. Een bewuste keuze, vertelt hij. "We hebben voor deze wedstrijd gekozen om wat meer uitdaging op te zoeken. Hier leer ik positioneren, betere bochten te rijden en beter te klimmen. Bovendien vond ik het heel mooi om voor m'n eigen kans te gaan."

"Het doel was om in elke rit zo kort mogelijk te eindigen en dat is goed gelukt."

Sierk-Jan de Haan

Met vier toptiennoteringen, een derde plek in het eindklassement en de winst in het ploegenklassement was het een succesvolle week voor de ploeg van Sierk-Jan de Haan. De ploegleider is dan ook zeer content over de geleverde prestaties. "Het doel was om in elke rit zo kort mogelijk te eindigen en dat is goed gelukt. De jongens hebben een geweldige koers gereden", aldus De Haan.

"Vandaag deden we er alles aan om de derde plek van Tijmen veilig te stellen. We wisten dat het moeilijk ging worden, omdat Tijmen meer van de langere beklimmingen is. Dit was een parcours waarin je veel moest accelereren. De jongens hebben Tijmen constant in de gaten gehouden zodat hij goed gepositioneerd het finalecircuit op kon. Tom speelde in de finale een mooie hoofdrol door niet alleen meerdere aanvallen te pareren, maar ook als vierde te eindigen. Als team waren we heel sterk en het is fantastisch dat het beloond is met het ploegenklassement."

Circuit des Ardennes

Stage 4