IJzersterke Van Empel zegeviert in Maasmechelen

Fem van Empel heeft voor het tweede jaar op rij de Wereldbeker-veldrit in Maasmechelen gewonnen. De 21-jarige wereldkampioene domineerde van start tot finish op een technische omloop. De zege betekende overwinning nummer vijf van het seizoen voor de voorlopig ongeslagen Van Empel.

Na het startschot oefende Van Empel meteen druk uit op de concurrentie. In de eerste ronde kon enkel Ceylin del Carmen Alvarado het hoge tempo van Van Empel volgen. Na materiaalpech van Alvarado in de tweede ronde kwam de wereldkampioene alleen voorop te zitten. Van Empel breidde stelselmatig haar voorsprong uit tot meer dan een minuut en reed probleemloos richting haar tweede Wereldbeker-zege dit seizoen.

“Ik had niet het beste gevoel tijdens de eerste ronde, maar ik ben tevreden met hoe ik de wedstrijd heb kunnen afmaken”, reageert Van Empel na afloop. “Ik startte vrij goed, maar pas in ronde twee kwam ik in mijn ritme. Daarna was het aan mij om een hoog tempo aan te houden om zo de rensters achter me op afstand te houden. Het was niet altijd gemakkelijk om mijn voorsprong in te schatten, maar gelukkig hielden de mensen langs de kant me op de hoogte van de tijdsverschillen.”

Van Empel beleeft een foutloze seizoensstart. Na vier eerdere overwinningen bleek ze ook in haar vijfde cross de sterkste. “Voor de start van het seizoen dacht ik: Het zou waanzinnig zijn om het beter te doen dan vorig jaar. Voorlopig doe ik het ook beter, maar ik weet dat er een tijd kan komen waarin het minder zal gaan. Ik weet dat dit speciaal is, dus ik probeer te genieten van elk moment.”

Volgende week zaterdag staat het Europees kampioenschap in het Franse Pontchâteau op het programma. Van Empel trekt er als titelverdedigster naartoe. “Een kampioenschap is altijd een speciale wedstrijd. Op zo’n dag moet alles meezitten om te kunnen winnen. Het zal ook zaak zijn om de komende week fit te blijven. Ik kijk er erg naar uit, maar eerst hoop ik een mooi resultaat te behalen in de Koppenbergcross op woensdag”, besluit Van Empel.