Kraak sprint naar vijfde plek in tweede etappe Ronde van het Baskenland

Amber Kraak is de tweede etappe van de Ronde van het Baskenland als vijfde geëindigd. De 28-jarige renster van Team Jumbo-Visma sloot in de finale aan bij de vijf koploopsters en sprintte vervolgens naar een fraaie klassering. Demi Vollering, de leidster in het klassement, bleek net als gisteren de snelste.

Onder zonnige omstandigheden vertrok het peloton vanaf startplaats Vitoria-Gasteiz voor een tocht van 133 kilometer richting Amurrio. Op de tweede (en laatste) gecategoriseerde beklimming brokkelde het peloton al uiteen, al waren de rensters van Team Jumbo-Visma in de voorste groep vertegenwoordigd.

Op de steile Muur van Lezama was het ieder voor zich en glipten vijf atleten ervandoor. Het kwintet werkte echter niet goed samen, waardoor een achtervolgende groep met Kraak in de finale kon terugkeren. De Brabantse bleek in de eindsprint niet opgewassen tegen Vollering, die haar tweede zege op rij boekte.

"De finale ging niet helemaal volgens plan"

Carmen Small

"De finale ging niet helemaal volgens plan", geeft race coach Carmen Small na afloop aan. "We hadden gehoopt dat we Karlijn (Swinkels) naar de voorste groep konden loodsen, zodat zij kon sprinten voor de overwinning. Hoewel het gat op de top enkele seconden was, kregen we het helaas niet voor elkaar om haar terug te brengen."

Ondanks de teleurstelling heeft Small ook goede dingen gezien. "Tot de laatste klim hadden we alles onder controle en reden we als team continu van voren. Amber rijdt bovendien opnieuw top tien in een World Tour-wedstrijd, al had ze er denk ik nog meer uit kunnen halen. Morgen verwacht ik een hele open wedstrijd, waarin we agressief gaan racen en onze kansen hopen te benutten."