Oppermachtige Vingegaard eindwinnaar Ronde van het Baskenland na nieuwe ritzege

Jonas Vingegaard heeft de Ronde van het Baskenland op zijn naam geschreven. De 26-jarige renner van Team Jumbo-Visma liet in de laatste etappe iedereen achter zich en kwam solo over de streep. Vingegaard won naast het eind- en puntenklassement ook drie van de zes etappes.

De laatste etappe van de Ronde van het Baskenland beloofde een korte, maar pittige te worden. Van in het begin had Team Jumbo-Visma de controle over de wedstrijd. Steven Kruijswijk en Attila Valter maakten lange tijd deel uit van een omvangrijke kopgroep. Toen de twee op dertig kilometer van het einde de rol vooraan moesten lossen, maakte Vingegaard de sprong naar voren vanuit het peloton. De Deen reed vervolgens iedereen uit het wiel en reed solo naar de etappe- en eindwinst in Eibar.

“Het was een zware, maar mooie dag voor het team”, reageert Vingegaard. “Ik moet andermaal mijn ploegmaats enorm bedanken. Ze waren fantastisch vandaag, zoals ze dat de hele week waren. Met Attila en Steven in de ontsnapping hadden we de controle over de wedstrijd. Ik ben blij dat ik het kon afmaken. Ik reed eerder al goede resultaten in het Baskenland zonder er te kunnen winnen, dus deze eindwinst maakt het nog specialer.”

"Ik had de benen, dus ik waagde het erop"

Jonas Vingegaard

Op de voorlaatste beklimming besloot Vingegaard te demarreren. “Ik wist dat ik op die plek moest aangaan, omdat de laatste helling net niet zwaar genoeg was om het verschil te maken. Ik had de benen, dus ik waagde het erop om te vertrekken. Het was gepland dat ik daar een selectie zou proberen door te voeren. Ik wilde mijn leiderstrui verdedigen, dus was het beter om met een kleine groep naar de meet te rijden. Toen ik merkte dat niemand me kon volgen, besloot ik om door te gaan”, glimlacht de Tourwinnaar.

Ook ploegleider Frans Maassen blikt trots terug. “We hadden het allemaal wel zo gepland, maar dat het ook helemaal zo uitdraait, is fantastisch. Het maakt het natuurlijk wel een stuk gemakkelijker als je zulke renners hebt”, glundert hij. “We hoopten vooraf om één renner in de ontsnapping te hebben, maar met Steven en Attila hadden we er twee mee. Jonas zat op die manier in een zetel in het peloton.”

“Jonas is zo’n goede renner. Hij was ook zeer gemotiveerd om de ronde te winnen, ook al lag het parcours hem niet volledig. Alle puzzelstukken moesten in elkaar vallen en dat deden ze ook. Het uitvallen van Rohan Dennis ving het team ook perfect op vandaag. Het was een formidabele dag. Echt genieten”, besluit Maassen.

Voor Vingegaard is het na O Gran Camino de tweede eindzege in een rittenkoers dit seizoen. De rit- en eindzege waren zijn 7de en 8ste winst van het seizoen, de 23ste en 24ste voor Team Jumbo-Visma.