Roglic triomfeert voor derde keer in Giro dell’Emilia

Primoz Roglic heeft voor de derde keer in zijn carrière de Giro dell’Emilia op zijn naam geschreven. De 33-jarige Sloveen pakte uit met een sterk eindschot, waarmee hij de medefavorieten achter zich liet in de steile straten richting de basiliek van San Luca in Bologna.

“Een fantastisch gevoel om hier opnieuw te winnen”, reageert een glunderende Roglic na afloop. “Ik houd enorm van deze wedstrijd. De beklimmingen van San Luca en de rijke historie maken deze koers iconisch. Ik heb ervan genoten. De aanmoedigingen van de supporters waren geweldig.”

Het startschot voor de 106e editie van de Giro dell’Emilia werd gegeven in Carpi. Onder impuls van UAE Team Emirates reed een selecte groep favorieten, onder wie Roglic, samen richting de laatste beklimming van San Luca. In de slotkilometer zette Roglic zijn verschroeiende versnelling in. De Team Jumbo-Visma-kopman snelde naar zijn derde zege in de Italiaanse semiklassieker. Ook de proloog in de Giro d’Italia van 2019 viel op dezelfde plaats aan Roglic ten prooi. Tadej Pogacar en Simon Yates vervolledigden het podium.

"Je moet kunnen afzien om hier te winnen"

Primoz Roglic

“De finale was erg zwaar”, aldus Roglic. “Elke beklimming van San Luca is pijnlijk. Je moet dan ook kunnen afzien om hier te winnen. Toen ik voelde dat ik over goede benen beschikte, besloot ik er vol voor te gaan in de laatste kilometer. Ik ben erg blij dat ik het kon afmaken.”

Voor aanvang van de wedstrijd gaf Roglic aan na dit seizoen te vertrekken bij Team Jumbo-Visma. “Ik kan bevestigen dat ik de ploeg zal verlaten na een ongelooflijk mooie tijd samen. Mijn focus ligt nog steeds volledig op de laatste doelen van dit seizoen. Er komen nog enkele mooie wedstrijden aan de komende weken, waaronder de Ronde van Lombardije. Daar kijk ik naar uit.”

"ik zal hem altijd blijven bewonderen"

Richard Plugge, Algemeen directeur

Algemeen directeur Richard Plugge reageert op het vertrek van één van zijn oogappels: “Primoz zal voor altijd in mijn hart blijven als onze koning. We zijn hem erg dankbaar voor de weg naar boven die we samen hebben ingezet. Ik zal hem altijd blijven bewonderen op persoonlijk vlak. Er komt echter een moment waarop het de beste keuze is om de wegen te scheiden. Onlangs diende hij een transferverzoek in. We begrepen zijn verzoek en we hebben te veel respect voor elkaar om elkaar iets in de weg te staan. We gaven hem groen licht, zoals we dat ook met Dylan Groenewegen hebben gedaan.”

Roglic behaalde zijn vijftiende zege dit seizoen, wat zijn 80e profoverwinning betekende. De teller van Team Jumbo-Visma dikte daardoor aan tot 63 zeges.