Roglic verliest leiderstrui in voorlaatste etappe Baskenland

In de vijfde etappe van de Ronde van het Baskenland heeft Primoz Roglic zijn leiderstrui moeten afstaan. Jonas Vingegaard reageerde in de finale op een aanval vanuit een uitgedund peloton, maar kon na oponthoud in de slotmeters niet meer meedoen voor een korte ereplaats. Roglic finishte daarachter in een achtervolgende groep.

Er stond de renners vandaag een zware etappe te wachten. Voor de vlucht van de dag gevormd kon worden, was er een val in het peloton. Milan Vader was daarbij betrokken en moest uit de wedstrijd stappen. Hij werd naar het ziekenhuis gebracht. Daar krijgt de Nederlander medische zorg.

Uiteindelijk ontsnapte een groepje van zeven renners uit het peloton, met daarbij ook Sepp Kuss. Op zeventig kilometer van het einde viel de kopgroep uiteen en bleven er nog twee leiders over. Zij kregen een maximale voorsprong van vier minuten op een peloton, waar Team Jumbo-Visma samen met andere ploegen de controle behield. Op de Karabieta reed Jonas Vingegaard samen met zes anderen weg uit het uitgedunde peloton. De Deen was in de slotmeters betrokken bij een valpartij en kwam met de fiets in de hand als achtste over de streep.

"Jonas was volgens zijn gevoel op weg naar een mooi resultaat tot het voorval met Vlasov. Erg zonde, want anders had hij er beter voorgestaan."

Ploegleider Marc Reef

Volgens ploegleider Marc Reef leek Vingegaard op weg naar een goed resultaat. “We zaten in een goede situatie waarin we onze verantwoordelijkheid namen. In de finale konden we zo een samenwerking opzetten met meerdere ploegen. Vervolgens raak Jonas voorop omdat hij alert reageert op een aanval. Het gat liep snel op en Jonas was klaar om zijn eindsprint in te zetten. Hij was volgens zijn gevoel op weg naar een mooi resultaat tot het voorval met Vlasov. Erg zonde, want anders had hij er beter voorgestaan.”

Reef kijkt alvast vooruit naar de dag van morgen. “Morgen staat de zwaarste rit op het programma. Jonas heeft getoond dat hij bergop goed mee kan. Primoz staat nog bij de eerste tien van het algemeen klassement, maar hij heeft wel al iets meer achterstand. Toch is nog niks verloren. We gaan er morgen weer tegenaan.”

Naast Vader haalde ook Chris Harper namens Team Jumbo-Visma de eindstreep niet. De Australiër stapte halverwege de etappe uit de wedstrijd.

Itzulia Basque Country

Stage 5