Rowe bekroont sterk optreden met Britse beloftentitel op de weg
Elliot Rowe is zondag Brits kampioen op de weg bij de beloften geworden. De renner van Team Visma | Lease a Bike Development klopte Matthew Dodd in een sprint-à-deux en pakte daarmee de nationale titel.
"Het voelt goed om kampioen te zijn. Het is alweer even geleden dat ik voor het laatst een nationale titel heb veroverd, dus ik ben blij dat ik er nu weer een heb", vertelt een opgetogen Rowe. De nationale titelstrijd voor de beloften werd tegelijkertijd met die van de elite verreden en speelde zich af op een selectief parcours in Aberystwyth.
Rowe maakte deel uit van een sterke kopgroep van vijf, waarin hij en Dodd de enige twee onder 23-renners waren. In de slotronde hielden zij elkaar nauwlettend in de gaten, waardoor Fred Wright, Lewis Askey en Connor Swift mochten uitvechten wie er Brits kampioen bij de elite zou worden. In de strijd om de beloftentitel toonde Rowe zich net iets sterker dan Dodd.
"Voor ik het wist, bevond ik me in een sterke kopgroep."
"Vanaf de start was het een zware wedstrijd. Mijn plan was om voortdurend voorin het peloton te zitten, omdat ik wist dat de koers vroeg of laat zou ontploffen. Voor ik het wist, bevond ik me in een sterke kopgroep. Matthew en ik waren allebei in de race voor de beloftentitel, dus hielden we elkaar vooral in de gaten. Daardoor konden de andere drie wegrijden."
Rowe, die onlangs een zesde plek behaalde in het eindklassement van de Giro Next Gen, trok in de sprint aan het langste eind. "Ik wist dat ik met een sterke tegenstander te maken had. In de slotronde versnelde hij en zette hij me flink onder druk. Ik moest diep gaan om terug te keren, maar dat lukte. Ik ben blij dat ik een jaar lang de Britse kampioenstrui mag dragen."




