Ryan soleert naar zege in zevende etappe Tour de l’Avenir

Archie Ryan heeft de zevende etappe van de Tour de l’Avenir op zijn naam geschreven. De 21-jarige Ier van het Jumbo-Visma Development Team reed solo richting zijn eerste seizoenzege.

De Tour de l’Avenir, die gereden wordt met landenteams, pakte uit met twee etappes op één dag. In de voormiddag stond de klimtijdrit richting Les Karellis op het programma. Later werd de zeventig kilometer lange bergetappe met aankomst op Col du Mont-Cenis verreden. Ryan demarreerde in de middagetappe uit de groep der favorieten en reed snel een halve minuut voorsprong bij elkaar. Het Ierse talent bleef uit de greep van de klassementsmannen en mocht het zegegebaar maken.

Ryan rijdt pas zijn tweede wedstrijd van het seizoen na blessureleed. “Het was een zware dag”, reageert een uitzinnige Ryan na afloop. “De voorbereiding op deze rittenkoers was allesbehalve optimaal door een gebrek aan competitie. Vorige week reed ik pas mijn eerste wedstrijd van het seizoen. Ik viel tijdens de tweede etappe, dus daar moest ik even van recupereren, maar de afgelopen dagen verliepen goed met enkele ereplaatsen. Ik ben dan ook zeer tevreden dat ik hier een etappe kan winnen.”

Tijmen Graat, Ryans ploegmaat bij de opleidingsploeg van Team Jumbo-Visma, staat na zeven dagen tiende in het algemene klassement van de prestigieuze ronde voor beloften.

Foto: Anouk Flesch - Tour de l'Avenir