Succesrijke dag Team Jumbo-Visma met nationale veldrittitels Van Aert en Vos

Wout van Aert en Marianne Vos hebben in hun thuisland beiden de nationale titel in het veld veroverd. Van Aert bleek aan de Belgische kust andermaal te sterk voor zijn concurrentie en mocht zijn vijfde titel bijschrijven. Voor Vos was het haar zevende zege op het kampioenschap van haar land.

Succesvolle afsluiter Van Aert

Verleden week maakte Van Aert bekend dat het Belgisch Kampioenschap zijn laatste wedstrijd zou zijn van het crossseizoen. De torenhoge favoriet schoot in Middelkerke uit de startblokken. De concurrentie was in staat een ronde lang te wedijveren met de renner van Team Jumbo-Visma. In de tweede omloop trok Van Aert echter de gashendel open. In rap tempo liet hij de concurrentie achter zich. Met een voorsprong van bijna anderhalve minuut passeerde de 27-jarige Belg de finishlijn. Daarmee won hij zijn negende cross op tien deelnames dit seizoen.

"Ik ben er trots op dat ik de nationale trui behoud."

Wout van Aert

Kort na zijn zegetocht gaf Van Aert te kennen maar wat blij te zijn met zijn overwinning. “Deze vijfde titel betekent veel voor me. Ik startte als de favoriet en dat is niet altijd even makkelijk. Op papier kun je dan enkel verliezen. Ik heb vandaag geprobeerd het juist in mijn voordeel te gebruiken en ik denk dat dat gelukt is. De benen waren vanaf het begin af aan in orde. In de tweede ronde zag ik mijn kans schoon weg te rijden van de rest. Het was daarna zaak om geconcentreerd te blijven en geen fouten te maken. Ik heb genoten van de voorbije weken en een aantal mooie crosswedstrijden gereden. De focus gaat vanaf morgen volledig op het wegseizoen. Voor nu ga ik samen met de ploeg nog even genieten van deze titel. Ik ben er trots op dat ik de nationale trui behoud”, sloot Van Aert af.

Vos ontketend

In het Nederlandse Rucphen reed een sterk ogende Marianne Vos vanaf de start alert. Vos liet er geen gras over groeien en liet blijken grote ambities te hebben. De renster van Team Jumbo-Visma Women plaatste enkele versnellingen en kwam bij de tweede poging direct los van het voltallige deelnemersveld. De 34-jarige coureur reed de wedstrijd geconcentreerd uit en zag haar zevende Nederlandse titel niet meer in gevaar komen.

"Dit is waar ik van te voren op gehoopt had. Het is heel mooi dat het gelukt is."

Marianne Vos

“Het ging naar behoren vandaag”, vertelde de kersverse Nederlands kampioene na afloop. “De start was goed en dat is erg prettig op dit snelle parcours. Ik sloeg al redelijk vroeg een kleine kloof en die probeerde ik vervolgens uit te breiden. Met Lucinda Brand op je hielen weet je dat je niet stil mag vallen. Dit is waar ik van te voren op gehoopt had. Het is heel mooi dat het gelukt is. Een kampioenschap is altijd heel bijzonder. De manier waarop en de aanwezigheid van een sterk deelnemersveld maakt deze titel extra speciaal.”