Team Visma | Lease a Bike Development grijpt nipt naast eindzege Istrian Spring Trophy

Na een tumultueuze slotrit zijn Tomos Pattinson en Darren van Bekkum tweede en derde in het eindklassement van de Istrian Spring Trophy geworden. Na een prachtige collectieve prestatie, kostte een tijdstraf Van Bekkum uiteindelijk de eindzege.

In natte omstandigheden ging Team Visma | Lease a Bike Development van start aan de slotrit in Kroatië met de plaatsen twee (Van Bekkum), drie (Pattinson) en vier (Pietro Mattio) in bezit. Door de stevige wind, zware omstandigheden en het aanvalswerk van Team Visma | Lease a Bike Development dat volop voor de eindzege ging, werd het veld al snel uiteen geslagen. Van Bekkum, Pattinson en Mattio zaten constant paraat en er vertrok geen ontsnapping zonder een renner van de ploeg.

Pattinson kreeg af te rekenen met drie lekke banden en was bovendien betrokken bij een valpartij. Desondanks wist hij zich voorin te handhaven. In de finale was Van Bekkum mee met de kopgroep die streed voor de dagzege. Uiteindelijk werd hij vijfde. Even leek het erop dat hij de eindzege zou pakken, maar een tijdstraf van 20 seconden kostte hem de gele trui.

“Ik ben super trots op de renners”, zei ploegleider Robert Wagner na afloop. “We hebben hier de hele week laten zien dat we de sterkste ploeg waren. Dat bewijst dat onze aanpak werkt. We rijden bewust niet te veel koersen en focussen op sterker worden. Deze week hebben de renners getoond dat ze absoluut gegroeid zijn. We reden echt als een team, ook al missen sommige van onze renners nog ervaring. Koersen als deze zijn perfect om ook daarin te groeien.”

Ondanks de trotsheid op zijn renners, bleef bij Wagner ook een wrang gevoel hangen. “Hoewel de opgedane ervaring voor ons Development Team veel belangrijker is dan een resultaat, hadden we hier toch graag het eindklassement gewonnen”, zei hij. “Vanwege een bevoorrading binnen de laatste twintig kilometer kreeg Darren een tijdstraf en loopt hij de eindzege uiteindelijk mis. Daarvoor neem ik de verantwoordelijkheid op mij. Ik baal daar enorm van.”

"We waren steeds op de afspraak om de wedstrijd hard te maken"

Darren van Bekkum

Van Bekkum geeft op zijn beurt iets meer duiding over het strijdplan. “We wilden vandaag alles of niets spelen. Het was de bedoeling om vol voor de eindwinst te gaan. Na vele pogingen lukte het mij om met nog zestig kilometer voor de boeg een gaatje te slaan. In de laatste twintig kilometer sloten vijf jongens aan. Zij probeerden mij te lossen, maar ik beschikte over goede benen”, geeft de jonge renner aan.

“We hebben de afgelopen dagen als team geweldig samengewerkt”, vervolgt van Bekkum zijn verhaal. “In de voorbije etappes hebben we er alles aan gedaan om de eindzege te grijpen. Daar mogen we met zijn allen trots op zijn. De nieuwe jongens hebben kennis gemaakt met onze koersintenties. We waren steeds op de afspraak om de wedstrijd hard te maken. We trekken onze lessen uit deze koers en hopen de goede vorm mee te nemen richting de komende wedstrijden.”

Foto's: Mario Stiehl

Istarsko Proljeće - Istrian Spring Trophy