Valpartijen zetten streep door ambities Team Jumbo-Visma in Strade Bianche

Team Jumbo-Visma is er in Strade Bianche niet in geslaagd mee te doen om de podiumplekken. Op honderd kilometer van de finish ging Tiesj Benoot hard tegen de vlakte bij een massale valpartij. De voormalig winnaar van de Italiaanse semi-klassieker kon zijn weg niet vervolgen. Ook Sepp Kuss kon een crash tot twee keer toe niet voorkomen.

Rond het middaguur vertrokken de renners in Siena voor een lus van 184 kilometer. Nog voor de meest in het oog springende gravelstroken goed en wel begonnen waren, smakten de voorposten van het peloton tegen de grond. Een stevige windvlaag gooide voor heel wat renners met ambities direct roet in het eten. Benoot maakte een salto en kwam op zijn rug en zijn knie terecht. Al snel bleek dat de Belg de koers moest verlaten. Ook Kuss bleef niet bespaard van pech. De Amerikaan viel twee maal. Tadej Pogacar was ondertussen gevlogen, met in zijn kielzog enkele renners die streden voor de overgebleven podiumplaatsen.

"Ik zat voor mijn gevoel goed in de wedstrijd."

Tiesj Benoot

Benoot voelde zich tot aan de val prima in orde. “Ik zat voor mijn gevoel goed in de wedstrijd. Het lukte me om op de gravelstroken vooraan te zitten. Op het moment van de val zat ik bij de voorsten van het peloton. Veel veiliger kun je voor mijn gevoel niet zitten. Helaas kon ik de twee vallende renners voor mij niet ontwijken. Een windvlaag zorgde ervoor dat we met zijn allen tegen het asfalt smakten. Mijn conditie was goed, dat had ik vandaag graag willen verzilveren. Voor nu is nu het zaak om snel te herstellen. Ik heb momenteel last van mijn rug, dus slapen zal moeilijk gaan vannacht. Mijn linkerknie ligt ook helemaal open en kan niet gehecht worden. Het is nu dag per dag bekijken hoe het herstel verloopt, zodat ik hopelijk zo spoedig mogelijk nieuwe doelen kan stellen voor dit voorjaar.”

Door de naweeën van de valpartij zal Benoot komende week niet starten in Tirreno-Adriatico.

"Ik voel me goed in orde."

Sepp Kuss

Kuss reed eveneens een onfortuinlijke koers. “Toen Pogacar aanging, lukte het niet hem te volgen. Hij was simpelweg de sterkste in koers vandaag. Verderop in de wedstrijd viel ik door een stommiteit nogmaals, waardoor ik kansloos was voor een ereplaats. Desondanks heb ik kunnen genieten van deze wedstrijd. Ik voel me goed in orde, dus dat belooft hopelijk iets voor de aankomende koersen.”

"Deze koersen zijn simpelweg te lastig om enkele tegenslagen nog te overwinnen."

Maarten Wynants

“Achteraf gezien is dit een teleurstellende dag voor ons”, stelt ploegleider Maarten Wynants. “Voordat het gros van het peloton ten val kwam, hadden we de zaakjes goed onder controle. We kunnen vandaag niemand iets verwijten. Soms maak je zulk soort dagen mee. Deze koersen zijn simpelweg te lastig om enkele tegenslagen nog te overwinnen.”

Strade Bianche

One day race