Van Aert prolongeert nationale tijdrittitel

Wout van Aert heeft in Koksijde zijn Belgische nationale titel in het tijdrijden geprolongeerd. In de 41,6 kilometerlange tijdrit klokte de winnaar van Milaan-Sanremo een tijd van iets meer dan vijftig minuten en daarmee was hij ruimschoots sneller dan Victor Campenaerts en Frederik Frison.

Het is voor Van Aert zijn vierde zege van het seizoen na zijn successen in Strade Bianche, de Primavera en de eerste etappe in het Criterium du Dauphiné. De nationale titel van Van Aert is de veertiende zege van Team Jumbo-Visma in 2020.

Van Aert vertrok snel in Koksijde en bouwde zijn voorsprong elke ronde stelselmatig uit.

“Een nationale titel is altijd iets heel speciaals,” aldus Van Aert. “Dit is een heel mooie titel. Hier ben ik echt heel erg trots op. Het was verre van gemakkelijk. Het was een parcours op de power en veel technischer dan ik gedacht had. Er zaten verraderlijke bochten in. Je moest constant je focus houden en geconcentreerd blijven. En zeker ook de goede lijnen rijden. Het plan was om in de laatste ronde nog wat over te houden, maar om eerlijk te zijn was dat vooral op karakter. Gelukkig had ik al een voorsprong na mijn snelle start. Ik wist precies wat ik aan het doen was. En als je dan te horen krijgt vanuit de volgauto en ook van mensen langs de kant dat je een voorsprong hebt, geeft dat toch extra moraal.”

Van Aert gaat zich vanaf nu richten op de Tour de France. “Ik hoop vooral mijn Belgische driekleur in meer dan een wedstrijd te kunnen tonen”, refereert hij aan zijn val van een jaar geleden. “Het doel voor mij in de Tour blijft het helpen van de kopmannen. Maar als de kans zich voordoet in een van de etappes, zal ik zeker proberen nog eens voor winst te gaan.”