Van Aert tweede in modder van Gavere

Wout van Aert is in de wereldbekerwedstrijd van Gavere als tweede geëindigd. De Belg moest in het veld in Gavere zijn meerdere erkennen in Mathieu van der Poel, die andermaal op de afspraak bleek. Het is de vierde podiumplaats van Van Aert uit evenzoveel crosswedstrijden in deze winter.

De massaal toegestroomde fanschare werd vandaag in Gavere op zijn wenken bediend. Naast Van Aert en Van der Poel stond onder meer ook Tom Pidcock aan het vertrek. In de eerste ronde sloegen Van Aert en Van der Poel direct een gaatje, maar na een tussenversnelling van de Nederlander moest Van Aert passen. Ondanks het steeds groter wordende gat, liet de Belg zich niet gek maken. Van Aert reed een constante wedstrijd in eigen tempo, uitmondend in een tweede plaats.

“Het was vandaag een behoorlijk pittige race”, verklaart Van Aert na afloop. “De modder was plakkerig. Naarmate de race vorderde, werd het steeds taaier om op de fiets te blijven zitten. Een parcours met veel loopstroken ligt me in principe wel. Halverwege de tweede ronde ging ik een beetje over mijn limiet. Dat is op een parcours dat zo zwaar is als dit nooit een goed idee.”

"Mathieu was vandaag buitenaards"

Wout van Aert

De Belg geeft de complimenten aan de winnaar. “Mathieu was vandaag buitenaards. Zeker in het begin van de cross was hij niet bij te houden. Hij is uiteraard de verdiende winnaar. Zelf ben ik tevreden met hoe het in het laatste deel van de race verliep. Voorlopig ben ik content met het niveau dat ik momenteel aantik. Daar kan ik mee vooruit richting alles wat er nog komen gaat.”