Van Empel oppermachtig in Waterloo

Fem van Empel heeft met overmacht de Wereldbeker-wedstrijd in Waterloo gewonnen. De 21-jarige renster van Team Jumbo-Visma reed met ogenschijnlijk gemak overtuigend naar de winst. Van Empel neemt daarmee de leiding in het Wereldbekerklassement.

Na een valse start schoot Van Empel uit de startblokken. Al in de tweede ronde sloeg de Brabantse wereldkampioene een gaatje. Ze zette haar grootste concurrenten, Puck Pieterse en Ceylin del Carmen Alvarado, direct onder druk en reed halverwege de cross definitief weg.

In de enige overgebleven Amerikaanse manche bewees Van Empel haar kwaliteiten andermaal. Met een voorsprong van 36 seconden op Pieterse kwam ze na ruim 48 minuten als winnaar over de finish. Alvardo completeerde het Nederlandse podium.

"Ik reed voortdurend mijn eigen tempo en dat wat blijkbaar genoeg om een gaatje te slaan"

Fem van Empel

“Ik reed voortdurend mijn eigen tempo”, aldus een opgetogen Van Empel na afloop. “Dat was blijkbaar genoeg om een gaatje te slaan. Ik ben heel blij met het verloop van deze wedstrijd en heb niet veel meegekregen van wat er achter me gebeurde. Morgen vlieg ik weer terug naar Nederland en dan ga ik me voorbereiden op de wedstrijd in Overijse volgend weekend.”

De cross van Waterloo, die wordt verreden op het terrein van Trek Bicycles, staat bekend als een lastige, maar snelle cross. Van Empel won ook vorig jaar de veldrit in Waterloo. In 2021 kwam Marianne Vos als eerste over de finish.