Van Empel soleert naar tweede Europese titel op rij

Fem van Empel heeft zich voor het tweede jaar op rij tot Europees kampioen veldrijden gekroond. In het Franse Pontchâteau pakte de 21-jarige Nederlandse van Team Jumbo-Visma opnieuw uit met een ware demonstratie. Ceylin Alvarado en Sara Casasola grepen zilver en brons.

Na een ietwat moeizame start ontbond Van Empel haar duivels op het einde van de eerste ronde. In de daaropvolgende rondes breidde de titelverdedigster haar voorsprong op de achtervolgers stelselmatig uit. Halfweg cross had Van Empel al een bonus van een minuut, waarna ze probleemloos richting een tweede opeenvolgende Europese titel soleerde.

“Ik maakte te veel fouten in de openingsronde”, vertelt Van Empel na afloop. “Daardoor was het moeilijk om meteen het goede ritme te vinden. Het plan voor de start was om een versnelling te plaatsen op het hellende stuk op het eind van de ronde. Dat lukte en dat zorgde ervoor dat ik mijn eigen wedstrijd kon beginnen rijden. Ik ben zeer gelukkig dat ik deze trui een jaar langer kan houden.”

"Nood aan wat rust"

Fem van Empel

Na een druk en succesvol seizoensbegin voor Van Empel, die alle zeven veldritten waar ze deelnam won, is het tijd voor een welverdiende rustperiode. “Ik heb nood aan wat rust”, geeft Van Empel toe. “Mentaal is het lastig om elke wedstrijd als topfavoriet aan te vangen. Fysiek ben ik opperbest, maar het is niet eenvoudig om mezelf te blijven motiveren. Daarom heb ik besloten om een rustperiode van twee weken in te lassen. Zo kan ik me opnieuw opladen richting de resterende doelen dit seizoen.”