Van Empel superieur in Koppenbergcross

Fem van Empel heeft voor het tweede jaar op rij de Koppenbergcross op haar naam geschreven. De 21-jarige renster van Team Jumbo-Visma domineerde in de eerste wedstrijd van de X20 Badkamers Trofee van start tot finish en greep in Oudenaarde haar zesde overwinning van het crossseizoen.

Van Empel reed vanaf de start meteen weg bij haar concurrenten en had na de eerste ronde al een voorsprong van een kwart minuut. De regerend wereldkampioene bleef op het modderige parcours onverstoorbaar en mocht na drie kwartier racen het zegegebaar maken. Haar voorsprong op de nummer twee, Denise Betsema, bedroeg een kleine twee minuten.

"Het was echt loodzwaar. Ik heb het nog nooit zo zwaar meegemaakt hier", blikt Van Empel terug op de cross. "Je kunt je bijna niet voorstellen dat je zoveel vermogen levert, aangezien je niet echt vooruit komt. Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk druk te houden en de grasrandjes op te zoeken. De omstandigheden waren echt verraderlijk."

"De Koppenbergcross is mijn favoriete cross"

Fem van Empel

De Koppenbergcross staat bekend als een van de zwaarste klassiekers op de veldritkalender. Het is tevens de eerste manche uit de X2O Badkamers Trofee, een klassement waar tijd de doorslag geeft. "De Koppenbergcross is mijn favoriete cross. Aan het begin van het seizoen zei ik dat ik deze hoe dan ook wilde rijden, omdat ik het een heel mooi parcours vind. De omstandigheden maakten het vandaag extra speciaal."

Volgens Van Empel was de Koppenbergcross een goede generale voor het EK veldrijden dat komende zondag in het Franse Pontchateau wordt verreden. "Voor nu is het zaak dat ik goed herstel en daarna bereid ik me net als anders voor op de volgende wedstrijd. Hoe ik omga met de favorietenrol? Door het niet als kampioenschap te benaderen, maar gewoon als een van de andere wedstrijden."