Van Empel zet zegereeks voort dankzij overtuigende overwinning in Overijse

Fem van Empel heeft met groot vertoon van macht de Superprestige in Overijse op haar naam geschreven. De 21-jarige renster van Team Jumbo-Visma reed vanaf de start weg van haar concurrenten en zag haar voorsprong geen moment in gevaar komen. Voor Van Empel is dit de derde zege van het crossseizoen.

Van Empel, die vorige week de World Cup in Waterloo won, schoot als een raket uit de startblokken. De wereldkampioene zette haar tegenstandsters meteen onder druk en lag halverwege de eerste ronde al tien seconden voor op haar achtervolgers.

In het vervolg van de race breidde Van Empel haar voorsprong comfortabel uit. Zonder overdreven diep te gaan reed de Brabantse onbedreigd naar de zege. "Ik had niet verwacht dat ik zo’n voorsprong zou hebben", vertelt de winnares na afloop.

"Ik was van plan om behouden te starten, maar ik voelde mezelf goed en dacht: waarom zou ik wachten als ik ook de koers kan maken? Op een gegeven moment had ik een gaatje en liep ik elke ronde een beetje uit", analyseert de jongeling de koers.

"Ik heb de wedstrijd vooral goed ingedeeld"

Fem van Empel

De Druivencross, zoals de wedstrijd in Overijse ook wel wordt genoemd, staat bekend als één van de zwaarste en meest gevarieerde omlopen in het veldritcircuit. Van Empel strandde hier vorig jaar op de tweede plek, maar toonde nu aan als beste met de modderstroken en hoogtemeters om te kunnen gaan.

"Ik heb de wedstrijd goed ingedeeld. Op sommige stukken deed ik het iets rustiger aan en op andere stukken probeerde ik te versnellen. Ik denk dat dat een goede balans was." Na de overwinningen in Beringen en Waterloo schonk Van Empel zichzelf de derde veldritzege op rij.