Wilco Kelderman kroont zich tot Nederlands kampioen na indrukwekkende solo
Wilco Kelderman heeft zich op indrukwekkende wijze tot Nederlands kampioen gekroond. De ervaren renner plaatste zijn beslissende aanval op 25 kilometer van de finish en rondde een knappe solo succesvol af.
Na een sterke koers, waarin Kelderman lange tijd deel uitmaakte van de kopgroep, besloot hij zijn concurrenten achter te laten met een krachtige versnelling. Zijn aanval bleek meteen de juiste zet. Kilometer na kilometer hield hij stand en wist hij zijn voorsprong vast te houden, ondanks de jagende achtervolgers.
Met een indrukwekkend machtsvertoon kwam Kelderman uiteindelijk solo over de streep en mocht hij de rood-wit-blauwe kampioenstrui aantrekken. Een meer dan verdiende bekroning van een dominante wedstrijd.
"Vandaag viel alles op zijn plaats. Het is moeilijk te beseffen… ik kan het eigenlijk nog steeds niet geloven."
"Het was heerlijk om zo over de finish te rijden met mijn handen in de lucht. Dat gevoel heb ik al een hele tijd niet meer ervaren, eigenlijk niet meer sinds mijn beloftenperiode. Het was niet per se mijn plan om al zo vroeg aan te vallen, maar het werd al snel duidelijk dat de koers van achteruit moeilijk te controleren was. In de laatste ronde had ik nog altijd een mooie voorsprong, maar je blijft toch denken: ga ik nog teruggehaald worden? Uiteindelijk bleef ik ervoor. Vandaag viel alles op zijn plaats. Het is moeilijk te beseffen… ik kan het eigenlijk nog steeds niet geloven." aldus Kelderman na afloop.
Ook Menno Huising reed een sterke wedstrijd. Na een knappe achtervolging wist hij zich in de finale vooraan te handhaven en sprintte hij uiteindelijk naar een verdienstelijke elfde plaats.





