Powered by
fr Critérium du Dauphiné
WorldTeam Men 08 jun '25 - 15 jun '25
7/8 Grand-Algueblanche › Valmeinier 1800 131km
8/8 Val-d'Arc › Plateau du Mont-Cenis 133km
ch Tour de Suisse Women
WorldTeam Women 12 jun '25 - 15 jun '25
3/4 Oberkirch › Küssnacht 123km
4/4 Küssnacht › Küssnacht 129km
ch Tour de Suisse
WorldTeam Men 15 jun '25 - 22 jun '25
1/8 Küssnacht › Küssnacht 129km
2/8 Aarau › Schwarzsee 177km
3/8 Aarau › Heiden 195km
it Giro d'Italia Next Gen
Development Team 15 jun '25 - 22 jun '25
1/8 Rho › Rho 8km
2/8 Rho Fiera Milano › Cantù 146km
3/8 Albese Con Cassano › Passo del Maniva 144km
dk Copenhagen Sprint
WorldTeam Women 21 jun '25
1/1 Roskilde › Copenhagen 151km
dk Copenhagen Sprint
WorldTeam Men 22 jun '25
1/1 Roskilde › Copenhagen 235km
fr Tour de France
WorldTeam Men 05 jul '25 - 27 jul '25
1/21 Lille › Lille 185km
2/21 Lauwin-Planque › Boulogne-sur-Mer 212km
3/21 Valenciennes › Dunkerque 178km
it Giro d'Italia Women
WorldTeam Women 06 jul '25 - 13 jul '25
1/8 Bergamo › Bergamo 13km
2/8 Clusone › Aprica 99km
3/8 Vezza D'Oglio › Trento 124km
De rol van voeding tijdens de Ronde van Vlaanderen

De rol van voeding tijdens de Ronde van Vlaanderen

Met Dwars door Vlaanderen nog maar net achter de rug, maken de renners zich al op voor de volgende iconische koers, de 260+ km lange Ronde van Vlaanderen. Op de kasseien wordt elk jaar opnieuw geschiedenis geschreven. Terwijl de camera’s focussen op aanvallen op de Paterberg en het zwoegen over de Koppenberg, blijft één aspect grotendeels onzichtbaar: de rol van voeding. En toch is het precies daar, in wat er gegeten, gedronken en getimed wordt, dat het verschil kan maken in de koers.

Tijdens een zes uur durende slijtageslag als de Ronde verbrandt een profrenner duizenden kilocalorieën. Het lichaam is simpelweg niet in staat om zoveel energie op te slaan. Daarom draait alles om het constant bijtanken van brandstof: voornamelijk koolhydraten. Renners proberen rond de 90 tot wel 120 gram koolhydraten per uur binnen te krijgen. Een prestatie op zich, zeker onder hoge intensiteit, over hobbelige wegen en met beperkte eetmomenten. 

Het vraagt om een nauwkeurig afgestemde voedingsstrategie. Bij Team Visma | Lease a Bike zorgt Amacx als officiële voedingspartner ervoor dat er met precisievoeding is afgestemd op elke koersfase, met als doel maximale prestaties en minimale verrassingen. Renners zijn getraind om standaard drie voedingsitems per uur te nemen. Op ritten waarbij ze tot 90 gram koolhydraten per uur innemen gebruiken ze de Amacx Energy Line. Dankzij de 2:1 verhouding tussen glucose en fructose worden deze goed opgenomen. Wanneer het target wordt verhoogd naar 120 gram per uur schakelt het team over naar de Amacx Turbo Line, met een 1:0,8 verhouding die een hogere opname mogelijk maakt. De aanpak blijft gelijk, nog steeds drie items per uur, maar nu met elk 40 gram koolhydraten.  

Omdat alle repen, gels en dranken per Amacx lijn perfect op elkaar zijn afgestemd, hebben de renners de flexibiliteit om naar eigen voorkeur te kiezen voor een combinatie van gels, repen en/of drank. Voeding is niet alleen een kwestie van energie, maar ook van timing. In de hectiek van de Vlaamse hellingen is het simpelweg niet altijd mogelijk om te eten. Renners moeten weten: hier kan ik bijtanken, daar móet ik gefocust zijn. Elke gel, elke slok telt mee.  

Alle voeding tijdens de koers wordt nauwkeurig bijgehouden in de  FoodCoach app, waarmee de ingenomen koolhydraten per uur worden gelogd. Op basis daarvan rekent de FoodCoach app direct het voedingsplan voor de rest van de dag opnieuw door afgestemd op wat de renner nog nodig heeft voor optimaal herstel en energiebalans. Zo sluit elk eetmoment naadloos aan op de inspanning, zonder giswerk. 

Gerelateerde updates