De materialen voor de Tour: zelfs een lichter zadel kan het verschil maken			© The Cervélo P5 from Wout van Aert

De materialen voor de Tour: zelfs een lichter zadel kan het verschil maken

Een vernieuwde aerofiets. Een TT-bike met nóg snellere wielen. Een aangepast tijdritpak. En drie verschillende helmen met een geoptimaliseerde pasvorm en betere aerodynamische performance en ventilatie. Het is een greep uit de lijst van materialen die op de paklijst staan van Team Jumbo-Visma voor de Tour de France van 2022.

De World Tour-renners van Team Jumbo-Visma beschikken over ten minste vier type fietsen. Elk model heeft specifieke eigenschappen. Zo is de R5 de ultieme klimfiets. Het is de lichtste fiets uit het assortiment. Heel geschikt voor bergetappes. De S5 presteert juist goed op vlak terrein en in heuvels. Tijdritten worden verreden op de aerodynamische P5 en de kasseien – bijvoorbeeld rondom Roubaix – worden bedwongen op de Caledonia die vooral op een technisch parcours veel stabiliteit en comfort biedt.

De overeenkomst tussen deze fietsen: het zijn zwarte Cervélo’s, met een gele voorvork, die stuk voor stuk voortdurend worden getest en verbeterd. Jenco Drost heeft er een dagtaak aan. Als Head of Performance Equipment bij Team Jumbo-Visma adviseert hij over de beste technische keuzes. Hij is in die rol medeverantwoordelijk voor de materialen die gebruikt worden binnen de ploeg en was ook nauw betrokken bij de voorbereidingen van de Tour de France.

 / 
			© The Cervélo S5 from Wout van Aert
			© Details from the S5
			© The Cervélo P5 from Wout van Aert
			© The saddle of the P5
© The Cervélo S5 from Wout van Aert
© Details from the S5
© The Cervélo P5 from Wout van Aert
© The saddle of the P5

Samen met Head of Performance Mathieu Heijboer en coaches en mechaniekers die aanwezig zijn bij de Tour begon Drost in april met het maken van concrete plannen voor de mee te nemen materialen en set-ups van de fietsen. Dat resulteerde in een gedetailleerd plan waarin exact staat beschreven met welk type fietsen, welke wielen, welke zadels en welke bandendruk er per renner en per etappe wordt gereden.

“We brengen alle gegevens in kaart. Hoe ziet het parcours van elke etappe eruit, welke renners gaan van start, wat wordt de koersstrategie? Al die factoren zijn van invloed op de keuzes die we maken voor het type fietsen en ideale de set-up”, aldus Drost. “Een kopman die het werk in een sprint bergop moet afmaken, heeft meer aan de lichte R5, terwijl een renner die de eerste honderd kilometer moet presteren op de S5 rijdt. Het gaat vooral in bergetappes echt om grammen. Een zadel dat dertig gram lichter is, een stuur dat twintig gram minder weegt, … Alles telt op en uiteindelijk maken ook die kleine keuzes een groot verschil.”

"Zelfs een zadel dat dertig gram lichter is, kan het verschil maken"

Jenco Drost, Head of Performance Equipment

Mecaniciens hebben de hele maand juni gebouwd aan de fietsen. “Tijdens de Tour hebben zij vervolgens de belangrijke taak om elke dag opnieuw de juiste fiets in uitstekende staat gereed te hebben voor de renners”, vervolgt Drost. “Met het plan dat we aan ‘de tekentafel’ hebben geschreven als leidraad.”

Natuurlijk, alle World Tour-teams streven ernaar het beste materiaal, de meest comfortabele kleding en de nieuwste technieken te gebruiken, maar er zijn maar weinig ploegen die daarvoor een expert in dienst hebben. De functie die Drost binnen Team Jumbo-Visma bekleedt, is dus vrij uniek. “We zijn altijd bezig met vernieuwen. De ontwikkelingen gaan hard. Sommige stapjes lijken klein, maar het uiteindelijke resultaat is groot. Dat blijkt wel uit het feit dat renners steeds harder fietsen en wereldrecords blijven sneuvelen. Zodra we kansen zien om te optimaliseren, gaan we aan de slag. We werken daarbij nauw samen met onze partners, zoals Cervélo en Lazer. Kennisdeling is belangrijk. Als wielerploeg gebruiken we de fietsen heel intensief en stellen we hoge eisen. Onze feedback is dus waardevol voor een fabrikant. Anderzijds is ook die fabrikant voortdurend bezig met het ontwikkelen van nieuwe materialen. We kunnen dus van elkaar leren en ‘profiteren’.”

 / 

Drost baseert zich als Head of Performance Equipment op feedback uit de praktijk – van mecaniciens en de renners zelf – maar ook op onderzoeksresultaten. Onder andere de welbekende windtunneltesten (op de Technische Universiteit in Eindhoven) leveren waardevolle inzichten op. Drost: “We testen in de tunnel met de renners zelf, maar maken ook gebruik van dummy’s. Van Primoz Roglic en Wout van Aert zijn waarheidsgetrouwe modellen beschikbaar die we gebruiken om de beste set-up van een fiets vast te stellen. We kunnen hiermee eindeloos testen zonder dat we beslag leggen op de tijd van de renners. Ook het gebruik van tijdritkleding en een -helm kunnen we uitstekend testen in de windtunnel. Dat doen we overigens wél met de renners.”

 / 

Alle onderzoeksdata worden gebruikt om verbeteringen aan het materiaal door te voeren. Drost somt op: “De P5 (de tijdritfiets) is dit jaar nog sneller gemaakt door ‘m uit te rusten met andere wielen. De S5 (de aerofiets) is volledig vernieuwd en alle wegfietsen zijn dit jaar voorzien van een nog betere groepset. Ook de helmen – allemaal van Lazer – hebben een update gehad. De nieuwe aerohelm, de Lazer Vento, is verbeterd is op alle vlakken. Hij is aerodynamischer, ventileert beter waardoor hij vaker gedragen kan worden, en de helm is nóg veiliger gemaakt.”

De techniek ontwikkelt zich in hoog tempo en de huidige fietsen zijn sneller dan ooit. Is op een dag het plafond niet bereikt? Drost meent van niet. “Er is altijd wel íets dat nog verder verbeterd kan worden. Kijk maar naar F1-wagens. Wat vandaag als optimaal wordt gezien, is morgen weer verouderd. We zullen dus altijd blijven zoeken naar mogelijkheden en we zullen ook altijd blijven streven naar het beste.”

Meer over de Tour de France:
Welke mensen, materialen en voertuigen gaan er mee naar de Tour?
Lees het hier

Gerelateerde updates