Powered by
it Giro dell'Emilia
World Tour 05 okt '24
1/1 Vignola › San Luca 215km
it Il Lombardia Under 23
Development Team 05 okt '24
1/1 Oggiono › Oggiono 170km
fr Paris - Tours Elite
World Tour 06 okt '24
1/1 Chartres › Tours 213km
fr Paris - Tours Espoirs
Development Team 06 okt '24
1/1 Bonneval › Tours 178km
it Coppa Bernocchi - GP Banco BPM
World Tour 07 okt '24
1/1 Legnano › Legnano 174km
nl Simac Ladies Tour
Women's Team 08 okt '24 - 13 okt '24
1/6 Gennep › Gennep 10km
2/6 Coevorden › Assen 154km
3/6 Zeewolde › Zeewolde 148km
it Gran Piemonte
World Tour 10 okt '24
1/1 Valdengo › Borgomanero 182km
it Il Lombardia
World Tour 12 okt '24
1/1 Bergamo › Como 252km
Filosofie Team Jumbo-Visma leidt tot innovatieve nieuwe materiaalpartners in 2023

Filosofie Team Jumbo-Visma leidt tot innovatieve nieuwe materiaalpartners in 2023

De uitgesproken materiaalfilosofie van Team Jumbo-Visma heeft ertoe geleid dat de ploeg vanaf 1 januari samenwerkt met een aantal nieuwe partners. SRAM wordt leverancier van de groepsets, álle renners rijden in het nieuwe jaar met wielen van Reserve, voor schoenen stapt het team over op Nimbl en de brillen zullen worden geleverd door Oakley.

Bijna 180 fietsen moeten voor 1 januari 2023 zijn omgebouwd. Trainingsfietsen, koersfietsen en tijdritfietsen voor in totaal zestig renners. De mecaniciens van Team Jumbo-Visma stroopten hun mouwen op en begonnen eind oktober aan deze monsterklus. Twee weken nadat definitief bekend werd dat het Amerikaanse SRAM de nieuwe materiaalpartner is. Een delegatie technici van het bedrijf reisde af naar de Service Course van Team Jumbo-Visma in Den Bosch om de mecaniciens van de ploeg alle benodigde kennis bij te brengen.

Een poule van ruim twintig mecaniciens en de technische staf zet momenteel alle zeilen bij om de deadline te halen. Het motto ‘samen winnen’ krijgt – wederom – een geheel nieuwe dimensie. Head of Performance Equipment Jenco Drost is samen met de Service Course-staf verantwoordelijk voor de planning van het project. “Het afbouwen van een fiets in binnen een uur gedaan”, aldus Drost, “maar het opbouwen duurt veel langer, vier tot zes uur. We werken daar sinds eind oktober non-stop aan zodat elke renner tijdens de trainingskampen in december ten minste één omgebouwde fiets tot zijn beschikking had.”­­­­

"We werken sinds oktober non-stop aan het ombouwen van alle fietsen"

Head of Performance Equipment Jenco Drost

Waarom besluit een ambitieuze ploeg na een uiterst succesvol jaar om de samenwerking met een betrouwbare leverancier te beëindigen? Performance manager Mathieu Heijboer heeft het antwoord: “We zijn binnen Team Jumbo-Visma continu op zoek naar manieren om te verbeteren en we geloven er heilig in dat deze stap ons verder brengt. We hebben de mogelijkheid om samen met SRAM teamspecifieke materialen te ontwikkelen en onze prestaties zo naar een hoger niveau te tillen.”


Team Jumbo-Visma gaat met SRAM een bijzondere samenwerking aan waarvan beide partijen profiteren. “SRAM heeft de ambitie om de allerbeste en meest innovatieve materialen te produceren en zoekt daarvoor feedback uit de markt”, verklaart Heijboer. “Onze kennis en ervaring is dus uiterst waardevol voor hen. Wij zijn op onze beurt blij dat we samen met SRAM kunnen optrekken om maatwerk te laten ontwikkelen, want dat stelt ons in staat om te blijven excelleren. Er is sprake van een synergie die de beste producten tot stand brengt.”

Richard Plugge, algemeen directeur van Team Jumbo-Visma, vult aan: “Om op het allerhoogste niveau te kunnen presteren, moeten alle factoren optimaal zijn. Op materiaalvlak zijn we toe aan de volgende stap in onze ontwikkeling. Samen met SRAM kunnen we deze stap zetten.”

 / 

"Met SRAM kunnen we maatwerk laten ontwikkelen en dat stelt ons in staat om te blijven excelleren"

Performance manager Mathieu Heijboer

De materialen van SRAM werden eerder dit jaar al in de praktijk getest door renners van buiten het team en ook een aantal mecaniciens werd nauw betrokken bij het beslissingsproces. Na een aantal succesvolle gesprekken en een positief advies van Heijboer en Drost hakte de ploeg de knoop door.

“De meeste atleten uit de stal van Team Jumbo-Visma zijn nog niet bekend met SRAM”, stelt Heijboer. “Dat geldt ook voor de mecaniciens. Er is daarom de komende tijd veel aandacht voor de transitie. Jenco is daarbij het aanspreekpunt voor de mecaniciens en ik leg mijn focus op de renners. Het is belangrijk dat hun houding op de fiets zo min mogelijk verandert. In dit geval creëren we een nieuw contactpunt op het stuur omdat de remgrepen worden vervangen. En ook het schakelen is dadelijk anders. Kleinigheidjes, zou je denken, maar de renners gaan dit voelen. We zullen hen daar goed in begeleiden om te voorkomen dat er blessures kunnen ontstaan.”

De overstap naar SRAM biedt nieuwe mogelijkheden voor de keuze van de wielen, pedalen en schoenen – voorheen ook allemaal van Shimano – waarmee de renners van Team Jumbo-Visma vanaf 1 januari fietsen. Zo rijden alle renners in het nieuwe seizoen met wielen van Reserve. Binnen de vrouwenploeg en het Development Team was dat het afgelopen jaar al het geval. Drost: “De wielen van Reserve zijn zeer aerodynamisch, dat is gebleken uit verschillende windtunneltests die we hebben uitgevoerd. Bovendien zijn ze ontworpen voor de fietsen van Cervélo, waarmee onze renners rijden. Dat zorgt ervoor dat het ‘systeem’ perfect klopt en dat is de essentie van onze materiaalfilosofie.”

De fietsschoenen van de renners worden vanaf 1 januari geleverd door Nimbl. Het schoeisel van dit merk staat bekend om zijn krachtoverdracht, perfecte pasvorm en grip. De schoenen worden met de hand gemaakt in Italië en behoren tot de lichtste in de markt.
Speedplay is vanaf het nieuwe jaar leverancier van de pedalen, Oakley levert de brillen.

Drost en Heijboer realiseren zich dat de eerste wedstrijden die straks met de nieuwe materialen worden gereden extra spannend zijn. Voor zowel de renners als de technische staf. Want ondanks een intensieve voorbereiding en de juiste begeleiding van alle betrokken partijen is ‘the proof of the pudding in the eating’. “Het duurt nu wellicht even voordat iedereen volledig vertrouwd is met de nieuwe materialen”, aldus Drost, “maar dat is een kwestie van tijd. Ik verwacht snel positieve resultaten te gaan zien van deze overstap.”

Gerelateerde updates