Team Jumbo-Visma wint drie SponsorRingen

Team Jumbo-Visma wint drie SponsorRingen

Team Jumbo-Visma viel gisteravond tijdens de jaarlijkse uitreiking van de SponsorRingen driemaal in de prijzen. De campagne The Blue Tire – opgetuigd met Swapfiets – ontving een gouden ring in de categorie Sport en was de winnaar in het specialisme Creativiteit. De campagne Ride with Us – samen met kledingpartner AGU – won een ring in het specialisme Business Case.

The Blue Tire en Ride with Us kwamen tot stand dankzij een samenwerking met digitaal creatief sportmarketingbureau TDE en twee belangrijke partners van Team Jumbo-Visma: Swapfiets en AGU. In beide campagnes speelde de Tour de France van 2021 een hoofdrol.

De SponsorRing is een vakprijs die sinds 2001 jaarlijks wordt uitgereikt in vier categorieën: cultuur & entertainment, media, maatschappij en sport. De jury boog zich over alle inzendingen en velde een oordeel. Over The Blue Tire zeiden ze: “Deze campagne verdient een gouden SponsorRing omdat het een simpel maar sterk idee was met een uitstekende executie. Veel lof voor Swapfiets én Team Jumbo-Visma om in een sport als wielrennen, waarbij het materiaal ‘heilig’ is, zoiets te kunnen realiseren. Daar is lef voor nodig."

Ride with Us werd door jury gekwalificeerd als 'indrukwekkend'. “Wat deze case tot winnaar maakt, is een combinatie van creativiteit en slimheid. De basis van het concept is uniek, zorgt voor nieuwe omzet die geen kannibalisatie geeft op mogelijk bestaande omzet en verhoogt tevens het engagement. Het resultaat is verbluffend. Een prachtig bewijs van hoe commercie en fan engagement hand in hand kunnen gaan."

Team Jumbo-Visma als succesvolle marketingpartner
Algemeen directeur Richard Plugge is blij met de waardering voor beide campagnes.

“Bij Team Jumbo-Visma draait alles om winnen, met onze wielrenners en schaatsers. Deze prijs toont aan dat we niet alleen een professionele topsportorganisatie zijn, maar ook een succesvolle internationale marketingpartner. Dat biedt veel kansen voor de toekomst. Voor ons, maar ook voor de partijen die met ons samenwerken. ”

"Deze prijs toont aan dat we een succesvolle internationale marketingpartner zijn"

Richard Plugge, algemeen directeur Team Jumbo-Visma

The Blue Tire
Tijdens de Tour van ’21 reden de mannen van het World Tour Team een aantal etappes met een blauwe voorband. Deze voorband is het handelsmerk van Swapfiets, het eerste ‘bicycle as a service’-bedrijf ter wereld dat haar leden voor een vast maandbedrag altijd een goed werkende fiets garandeert.

Swapfiets is sinds vorig jaar partner van Team Jumbo-Visma. De blauwe band voor The Blue Tire werd ontwikkeld door bandenpartner Vittoria. Zij verwijderden alle zwarte ingrediënten uit de oorspronkelijke band en kwamen tot een blauwe variant die net zo efficiënt is.

De marketingcampagne bekrachtigde het partnership met Swapfiets, vergrootte de aandacht voor het merk en vestigde wereldwijd de aandacht op het feit dat fietsen het beste vervoermiddel in steden blijft wereldwijd.

Sander Kruis, commercieel manager van Team Jumbo-Visma: “Het partnership met Swapfiets staat symbool voor hoe wij graag werken. Door nieuwe en gedurfde dingen te doen, creëerden we meerwaarde voor zowel Swapfiets als ons team. Uiteindelijk brengt dit ons beiden naar een hoger niveau.”

Michiel van Looijengoed, Creative Lead & Management bij TDE vult aan: “Creativiteit maakt echt het verschil. Met dit soort campagnes halen sponsoren het maximale uit een partnership. Ze zijn niet alleen zichtbaar in wedstrijden, maar krijgen de kans hun verhaal te vertellen. Dat is het hoogst haalbare.”

 / 
			© Cor Vos
© Cor Vos

"Dankzij dit soort campagnes krijgen sponsoren de kans hun verhaal te vertellen"

Michiel van Looijengoed van sportmarketingbureau TDE

Ride with Us
Er liep tijdens de Tour van vorig jaar nóg een campagne van Team Jumbo-Visma: Ride with Us. Marketingmanager Jasper Saeijs was nauw betrokken bij de totstandkoming van deze campagne. “De internationale wielerbond (UCI) vroeg ons in 2020 om de Ronde van Frankrijk in een ander shirt te rijden omdat ons Team Jumbo-Visma-wielershirt te veel lijkt op de gele trui waarin de klassementsleider rijdt”, vertelt Saeijs over de aanleiding van de campagne. “Geel is dé kleur van een van onze hoofdsponsoren, dus zomaar switchen naar een andere tint was lastig.

We hebben echter van deze uitdaging een kans gemaakt en samen met TDE en onze kledingpartner AGU een uniek shirt ontworpen voor onze mannelijke renners. Daarin was een grote rol weggelegd voor de fans. We hebben hen het design van het Tour-shirt laten kiezen én de mogelijkheid gegeven het shirt te kopen. De mensen die dat deden, kwamen met hun naam op de bovenkleding van de renners te staan. Zo kregen onze fans letterlijk de mogelijkheid om met onze renners mee te rijden tijdens de Tour de France.”

Ook vlak voor en tijdens de Tour de France werden de fans maximaal betrokken. Ze ontvingen onder andere een video van de renners (“Welkom als negende lid van het team”), konden via een exclusief Telegram-kanaal het laatste nieuws uit de ploeg volgen, kregen de kans om online een persconferentie bij te wonen en zagen hun naam geschilderd op de weg in de bergetappe naar Tignes.

 / 
			© De shirts waarop gestemd kon worden. Het middelste ontwerp bleek het populairst.
			© Elk shirt werd bedrukt ruim 700 namen.
© De shirts waarop gestemd kon worden. Het middelste ontwerp bleek het populairst.
© Elk shirt werd bedrukt ruim 700 namen.

Later dit voorjaar maakt Team Jumbo-Visma kans op nog meer prijzen, want Ride with Us en The Blue Tire zijn genomineerd voor een SAN Accent Award 2021. Daarnaast komt Ride with Us ook in aanmerking voor een Dutch Interactive Award. De uitreikingen vinden plaats op 2 juni a.s.

Gerelateerde updates