Affini sprint naar derde plaats in Vuelta a Burgos bij rentree Roglic

Team Jumbo-Visma heeft een goede start beleefd van de Vuelta a Burgos. De geel-zwarte brigade bracht kopman Primož Roglič veilig naar de streep en zag Edoardo Affini in de straten van Burgos naar de derde plek sprinten. Voor Roglič waren het zijn eerste wedstrijdkilometers sinds zijn overwinning in de Giro d’Italia.

De eerste etappe van de Spaanse rittenkoers voerde het peloton van Villalba de Duero naar Burgos, waar de renners na 161 kilometer arriveerden. Een kopgroep van vijf maakte zich al snel los van het peloton en pakte een maximale voorsprong van drie minuten. Op twaalf kilometer van de aankomst was het avontuur van het kwintet ten einde.

Team Jumbo-Visma hield Roglič de hele dag uit de problemen en piloteerde Affini in de slotfase in een goede positie naar de laatste kilometer. De Italiaan ging de sprint vroeg aan en moest uiteindelijk genoegen nemen met de derde plek. "De jongens hebben goed werk geleverd door mij voorin af te zetten. Helaas verloor ik bij de rotonde wat plekjes en moest ik de sprint van iets te ver aangaan. Ik heb mijn best gedaan om een mooi resultaat te behalen en ik denk dat dat zeker gelukt is", aldus Affini.

"Het is fijn om weer terug te zijn in het peloton"

Primoz Roglič

Volgens de Italiaan is de ploeg de dag zorgeloos doorgekomen. "De kopgroep werd vrij snel gevormd en de mannen van Team UAE namen vervolgens de controle in handen. Wij probeerden de hele dag alert te zijn op mogelijke waaiervorming of andere dingen. Uiteindelijk zijn we allemaal veilig over de streep gekomen."

Roglič maakte drie maanden na zijn overwinning in de Giro d’Italia zijn rentree in wedstrijdverband. De Sloveen ziet de rittenkoers in Burgos als perfecte voorbereiding op de Vuelta a España, die over anderhalve week van start gaat. "Het is fijn om weer terug te zijn in het peloton. Ik heb de afgelopen tijd veel en hard getraind, maar nu is het tijd om weer te koersen en ritme op te doen."