Benoot en Van Hooydonck tonen zich in Clasica San Sebastian

Tiesj Benoot is voor het tweede jaar op rij in de top tien geëindigd van de Clásica San Sebastian. De 29-jarige Belg van Team Jumbo-Visma kon op de Erleitz net niet mee met de favorieten en sprintte in een achtervolgende groep naar de tiende plaats. Nathan Van Hooydonck gaf de wedstrijd kleur door mee te zitten in de vlucht van de dag.

Het startschot van de 42e editie van de Baskische eendagskoers klonk in San Sebastian, waar de renners na ruim 230 kilometer ook finishten. Van Hooydonck maakte deel uit van de kopgroep en pakte samen met zijn vier medevluchters een maximale voorsprong van vijf minuten. Op de Erleitz, een van de zeven beklimmingen, sloten Remco Evenepoel, Pello Bilbao, Alberto Bettiol en Aleksandr Vlasov bij ze aan.

Van Hooydonck hield lang stand, maar moest op de steile Mendizorrots de groep met favorieten laten gaan. De Belg deed even later nuttig werk voor Benoot, die in de sprint van het uitgedunde peloton als tiende over de meet kwam. "Hier mogen we zeker tevreden mee zijn. Het was het maximaal haalbare", reageert ploegleider Arthur van Dongen.

"Dat hij voor het tweede jaar op rij de top tien haalt, toont aan dat deze koers hem goed ligt"

Arthur van Dongen

"Tiesj vertelde na afloop dat hij goed was, maar om mee te gaan met de favorietengroep had hij supergoed moeten zijn. Hij kon helaas net niet mee toen Remco aanviel. In zo’n zware WorldTour-wedstrijd beslissen de benen, zo simpel is het. Desalniettemin doet hij nog mee voor de zesde plaats. Dat hij voor het tweede jaar op rij de top tien haalt, toont aan dat deze koers hem goed ligt."

Van Dongen was eveneens onder de indruk van Van Hooydonck. "Nathan heeft een hele sterke koers gereden. Hij zat waar hij moest zitten en sprong mee met de kopgroep om vanuit daar een belangrijke rol te kunnen spelen voor Tiesj. Tot de laatste tien kilometer verrichte hij veel werk voor Tiesj, dat deed hij hartstikke goed. Beiden hebben laten zien dat ze klaar zijn voor het WK."

Donostia San Sebastian Klasikoa

One day race