Benoot zevende in attractieve Bretagne Classic

Tiesj Benoot is als zevende over de streep gekomen in de Bretagne Classic. De Belg van Team Jumbo-Visma viel op het heuvelachtige terrein rond Plouay verscheidene keren aan, maar miste de beslissende slag. Valentin Madouas won de koers.

Mick van Dijke brak op een lastige gravelstrook de wedstrijd open. De Nederlander reed samen met Stefan Küng weg uit het peloton. Lange tijd behield het tweetal een voorsprong van anderhalve minuut, maar bij het aanbreken van de absolute finale moest Van Dijke Küng laten gaan.

De inrekening van Van Dijke was voor Benoot het sein om zelf iets te proberen. De winnaar van Kuurne-Brussel-Kuurne greep meerdere heuveltjes aan om op de pedalen te gaan staan en zorgde er eigenhandig voor dat de elitegroep flink werd uitgedund. In de laatste plaatselijke ronde kon Benoot niet opnieuw meespringen bij de beslissende aanval. De Belg probeerde vlak voor de streep het gat nog te dichten, maar zijn dappere poging mocht niet meer baten.

"We staan er goed voor richting de Canadese wedstrijden."

Robert Wagner

“Het was een heel warme dag in het zadel”, vertelt ploegleider Robert Wagner. “Christophe Laporte raakte op een gegeven moment bevangen door de hitte en loste daarom uit het peloton. Onze ploeg was verder ontzettend sterk in de breedte. Mick probeerde knap te anticiperen. Hij botste alleen op een sterke Küng en kon niet in zijn wiel blijven plakken. Nadien heeft Tiesj alles gegeven door veel aan te vallen. De zevende plaats is uiteindelijk een eerlijke uitslag. Het is jammer dat we niet op het podium staan, maar onze renners hebben een knappe koers gereden. We staan er goed voor richting de Canadese wedstrijden.”

Bretagne Classic - Ouest-France

One day race