Foss komt net te kort in Renewi Tour om mee te doen voor etappewinst

Tobias Foss heeft in de derde rit van de Renewi Tour net niet kunnen meespelen om ritwinst. In de Vlaamse heuvelzone miste de Noor op een haar na de aansluiting met de groep die streed voor de etappezege.

De koninginnenrit van de Renewi Tour had met liefst dertien klimmetjes veel weg van een voorjaarsklassieker. Hellingen als de Muur van Geraardsbergen en de Bosberg, bekend uit de Ronde van Vlaanderen, waren de scherprechters van deze derde rit. Op de tweede beklimming van de Muur trok een groep met enkele favorieten eropuit. Zij vochten in de straten van finishplaats Geraardsbergen om de ritzege, waarmee voormalig Team Jumbo-Visma-renner Mike Teunissen aan de haal ging. Foss eindigde enkele tellen daarachter als een van de eersten van een uitgedund peloton.

“Ik zat in een iets mindere positie op de tweede beklimming van de Muur van Geraardsbergen”, vertelt Foss over het moment waarop de afscheiding in de wedstrijd plaatsvond. “Ik had goede benen vandaag. Ik hield het hoofd kalm en blies mezelf niet onnodig op. Daardoor draaide ik wel telkens mee op de voorposten van het peloton. Het is jammer dat we de groep die vooruit was niet meer konden bijhalen. Het is al weer enige tijd geleden dat ik een etappe heb gereden met het kaliber van een klassieker. Mijn vorm is goed momenteel en ik heb nog steeds het gevoel dat ik iedere dag verbeter in dit deel van het seizoen. De etappekoersen van een week liggen mij goed. Ik rijd momenteel met een goed gemoed rond hier in België en Nederland. Het is geen makkelijk seizoen geweest, maar door hard te blijven werken kom ik er telkens doorheen op de moeilijke momenten. Hopelijk zit er nog iets moois in het vat in het slot van dit wielerseizoen.”

"Ik had goede benen vandaag"

Tobias Foss

Ploegleider Arthur van Dongen telde zijn zegeningen. “Een van onze doelstellingen voorafgaand aan deze race was om een goed klassement te rijden met Tobias. Het is jammer dat we uiteindelijk niet meestreden om de dagzege. We reden als ploeg een beetje in de luwte, maar Tobias heeft zich van zijn goede kant getoond. Er kan nog wel het een en ander gebeuren in de komende dagen, waarin we met Olav Kooij weer hopen mee te doen om de dagzeges.”