Geen topklassering voor Team Jumbo-Visma Women in Giro dell Emilia Internazionale Donne

In de Giro dell Emilia Internazionale Donne is het de rensters van Team Jumbo-Visma niet gelukt om mee te doen voor een podiumplaats. In de slotfase miste de geel-zwarte formatie de beslissende slag door pech. In de kleine overgebleven groep bleek de Deense Cecilie Uttrup Ludwig over de beste benen te beschikken.

De eerste Italiaanse najaarsklassieker bracht de rensters van Carpi naar Bologna. In de vlakke aanloop naar de Basilica San Luca gebeurde er weinig. Ondanks talloze aanvalspogingen ontstond er geen echte kopgroep. Op de eerste keer San Luca werd het tempo flink opgevoerd. Dit leverde een grote schifting op in het peloton. Eva van Agt zat er goed bij, maar moest door tegenslag de groep laten gaan. Aan de voet van de laatste klim richting de Basiliek waren er nog dertien rensters over. Uttrup Ludwig liet zien dat ze de sterkste was en kwam uiteindelijk solo over de meet.

Racecoach Carmen Small vertelt over de tactiek waarmee de rensters van Team Jumbo-Visma vertrokken vandaag. “Het plan was vandaag om met Eva voor een goede klassering te gaan. We probeerden energie te sparen tot de slotfase, dat deed het team heel goed. Door een val van Amber (Kraak) verloren we een belangrijke pion voor de laatste kilometers. Eva zat er goed bij, maar kon door pech uiteindelijk niet mee. Dit hoort helaas ook bij koersen.”

"Ik kijk uit naar Tre Valli Veresina"

Carmen Small

“Ik kijk uit naar Tre Valli Veresina”, vertelt de Amerikaanse racecoach die na dit seizoen afscheid neemt van Team Jumbo-Visma. “Elke wedstrijd was voor mij speciaal en ik genoot er echt van om met het team op pad te gaan. Natuurlijk is het dinsdag wel lastig, maar ik ga nog een keer alles geven met deze fijne groep rensters en stafleden.”