Graat en Ryan op één en twee in Eurode Omloop

Tijmen Graat heeft de Eurode Omloop gewonnen. De 20-jarige Nederlander van het Jumbo-Visma Development Team plaatste zijn beslissende aanval met nog drie ronden te gaan. Ploeggenoot Archie Ryan kon als enige de kloof met Graat dichten. De twee kwamen broederlijk naast elkaar over de streep.

In Kerkrade stond met de Eurode Omloop de laatste wedstrijd van de Schwalbe Topcompetitie, een reeks nationale wedstrijden, op het programma. Op de heuvelachtige omloop was het Jumbo-Visma Development Team goed vertegenwoordigd. Naast Graat en Ryan stonden ook Menno Huising, Lars Boven, Owen Geleijn en Darren van Bekkum namens de opleidingsploeg aan de start.

“We domineerden vanaf het begin de wedstrijd, waardoor we nooit in een vervelende situatie terechtkwamen”, reageert Graat. “Ik zette mijn aanval in met nog drie ronden te gaan. Mijn voorsprong op de achtervolgers was nooit groot, maar het bleek voldoende te zijn om uit hun greep te blijven. Uiteindelijk kwam Archie nog bij me aansluiten. Het was een prachtig gevoel om samen over de streep te rijden.”

“Het was mijn eerste wedstrijd sinds de Ronde van de Toekomst. Voor mij verliep die wat teleurstellend. Na een valpartij raakte ik nooit op mijn beste niveau. Ik was er dan ook op gebrand om me te laten zien vandaag. Het is mooi dat we het dan ook kunnen afmaken na zo’n teamprestatie.”

Voor Graat, die vanaf 2025 het WorldTour-team vervoegt, was het de vierde zege van het seizoen. De zegeteller van het Jumbo-Visma Development Team komt op tien te staan.

Foto's: Kimberlee Charlton