Kooij trekt nipt aan kortste eind in Betcity Elfstedenrace

Olav Kooij is in de Betcity Elfstedenrace naar de tweede plaats gespurt. De jonge Nederlander van Team Jumbo-Visma moest na een attractieve koers uiteindelijk zijn meerdere erkennen in de Belg Jasper Philipsen.

Een kopgroep van zeven renners trok er al vroeg in de koers vandoor. Niet veel later brak de wedstrijd, mede door strakke de wind, helemaal open. Een groep met daarin de Team Jumbo-Visma-renners Kooij, Edoardo Affini en Lars Boven vond de aansluiting bij de koplopers. De voorsprong van de groep werd niet heel groot, maar bleef wel de hele koers stabiel. In de finishstraat zette Kooij zijn sprint vervolgens vroeg in. De 21-jarige renner kon echter niet voorkomen dat Philipsen hem in de slotmeters nog passeerde.

“Dit was een typische waaierkoers”, beschrijft Kooij de wedstrijd na afloop. “Wanneer de wind vrij spel heeft, kun je heel mooi koersen in Nederland. Ik denk dat iedereen die in de eerste waaier zat zich kosteloos heeft vermaakt. Ik voelde direct dat we met deze groep een goede kans van slagen hadden. Vervolgens was het een kwestie van blijven samenwerken. Ik was ervan overtuigd dat we tot de streep voorop zouden blijven.”

Kooij strandde uiteindelijk op de tweede plaats. “Misschien had ik mijn sprint iets beter kunnen timen. Dat is achteraf natuurlijk makkelijk praten. Jasper kwam er uiteindelijk nog over. Ik denk dat hij de verdiende winnaar is van deze race. Natuurlijk streef je zelf altijd naar de winst, maar ik kan met dit resultaat leven. We hebben als ploeg geen slechte koers gereden. Het was een mooie dag op de fiets.”