Kraak mee met de besten in openingsetappe Ronde van Scandinavië

Amber Kraak eindigde in de eerste groep na een pittige finale van de openingsetappe van de Ronde van Scandinavië. De 29-jarige Nederlandse greep net naast een plaats in de top tien na een sprint in een uitgedund peloton. De zege was voor Lorena Wiebes

De negende editie van de Ronde van Scandinavië startte op Noorse bodem. Vanuit Mysen trok het peloton richting Halden. Onderweg moesten de rensters drie hellingen over, met als speerpunt de dubbele beklimming van het fort van Fredriksten op het eind. Onder anderen Zoe Backstedt en Tiril Jorgensen ondernamen een aanvalspoging in de openingsfase. Jorgensen kreeg maximaal zo’n drie minuten voorsprong van het peloton, waar Team Jumbo-Visma steeds attent vooraan reed. De Noorse werd uiteindelijk gegrepen net voor de eerste beklimming van het fort van Fredriksten.

Tijdens de eerste van twee beklimmingen naar het fort ontstond een kopgroep van zo’n zestien rensters, waaronder Kraak. In een pittige finale pakte Cecilie Uttrup Ludwig nog uit met een late uitvaller. De Deense werd uiteindelijk in de slotmeters nog geremonteerd door Wiebes, die de sprint van een uitgedund peloton won. Kraak, die ook deel uitmaakte van de eerste groep, eindigde op plaats twaalf.

"Het was een hectische aanloop richting de lokale ronden", zegt Kraak. "Door het goede werk van de ploeg kon ik in een gunstige positie het circuit opdraaien. Op de beklimmingen kon ik steeds goed volgen, maar ik voelde me niet sterk genoeg om een aanval te plaatsen. Achteraf gezien ben ik blij dat ik voorin kon meekoersen. In de volgende dagen verwacht ik dezelfde koerssituaties. Ook morgen zal de wedstrijd in de laatste kilometers hard gemaakt worden."

"Amber reed een uitstekende finale en ze gaf een goede indruk bergop"

Carmen Small

Race coach Carmen Small reageerde na afloop: “Ons eerste doel van de dag was om met Teuntje (Beekhuis) voor de tussensprint te gaan. Ze pakte daar drie punten, dus dat was geslaagd. We wisten dat de wedstrijd pas in een plooi zou vallen tijdens de lokale rondes in Halden. De meiden leverden uitstekend werk om Amber voorin te houden richting de cruciale bochten. Daarna was het aan Amber om te overleven en dat deed ze. Ik ben tevreden met het resultaat. We reden steeds goed gegroepeerd, wat zeer belangrijk was in een etappe als vandaag. Amber reed een uitstekende finale en ze gaf een goede indruk bergop. Het wordt uitkijken naar wat de volgende etappes zullen brengen.”