Sterke Benoot derde in Amstel Gold Race

Tiesj Benoot is in de Amstel Gold Race als derde geëindigd. De 30-jarige Belg moest in een sprint met vier enkel Marc Hirschi en winnaar Thomas Pidcock voor zich dulden. Benoot stond zo voor de tweede keer in drie edities op het podium van de Nederlandse voorjaarsklassieker.

Na de kasseiklassiekers staat traditioneel de Amstel Gold Race op het programma. Tussen Maastricht en Vilt legden de renners zo’n 250 kilometers af, met onderweg meer dan dertig hellingen. Tosh Van der Sande maakte deel uit van de vlucht van de dag. De 33-jarige Belg van Team Visma | Lease a Bike werd samen met zijn drie medevluchters ingerekend op 75 kilometers van de aankomstlijn.

Na een korte adempauze in het peloton volgden de heuvels elkaar snel op. Met de Keutenberg als een van de cruciale hellingen in het verschiet, probeerden enkele renners te anticiperen. Onder anderen Benoot, Hirschi en Pidcock maakten deel uit van de kop van de koers. Eens op de Keutenberg bepaalde Benoot het tempo. Enkel Hirschi, Pidcock en Mauri Vansevenant konden het tempo van de Belg volgen.

"Ik sprintte goed, maar Pidcock bleek een maatje te sterk"

Tiesj Benoot

In de finale kon het peloton, met daarin Matteo Jorgenson, niet meer terugkomen. Het viertal besliste de wedstrijd uiteindelijk in een sprint. Benoot zag zijn sterke wedstrijd beloond met een derde plek. “In 2022 werd ik hier al eens derde, dus stiekem hoopte ik om het beter te doen”, zegt hij na afloop. “In de laatste kilometers wist ik dat we gingen sprinten voor de zege. Naar mijn eigen gevoel sprintte ik ook goed. Ik bleef lang naast Pidcock, maar uiteindelijk bleek hij een maatje te sterk.”

“Ik gokte om het te proberen met een counteraanval”, gaat Benoot verder. “Maar in een kopgroep van vier is het moeilijk om iemand te verrassen. Achteraf gezien kan ik zeker leven met dit resultaat. Het gevoel zit goed. Na de Ronde van Vlaanderen kon ik goed trainen en herstellen. Ook de blessures die ik opliep in de E3 Saxo Classic genezen snel. Ondanks de pech in het voorbije voorjaar, bewees ik dat er wel degelijk nog iets in de tank zit. Ik ben klaar voor wat nog volgt.”