Sterke Cadzow derde in tweede etappe Ronde van Scandinavië

Kim Cadzow is de tweede etappe van de Ronde van Scandinavië als derde geëindigd. In een zware finale kwam de 21-jarige Nieuw-Zeelandse voorop te zitten met Cecilie Uttrup Ludwig, Annemiek van Vleuten en Greta Marturano. Na een sprint met vier finishte Cadzow op de derde plek. Amber Kraak eindigde achtste en schuift op in het algemeen klassement.

Na een relatief rustige aanloop van de etappe was het wachten op de beslissende slotklim. De klassementsploegen lieten opnieuw weinig ruimte aan de vluchters, die ruim voor de voet van de beklimming gegrepen werden. Het waren Anouska Koster en Niamh Fischer-Black die de debatten openden op de steile slothelling. Daarna was het aan de grote favorieten. Zowel Van Vleuten als Ludwig zorgden voor een tempoversnelling. Enkel Cadzow en Marturano konden het duo volgen.

In de laatste kilometers kwam Cadzow tot tweemaal toe in de problemen, maar de jonge Team Jumbo-Visma-renster kwam telkens sterk terug. Uiteindelijk werd de etappe beslecht met een sprint en daarin bleek Ludwig de snelste. Cadzow eindigde knap derde. “Iedereen werkte heel hard om Amber en mij goed af te zetten aan de voet van de beklimming”, reageert Cadzow na afloop. “Daarna konden we allebei het tempo goed volgen. Toen er enkele aanvallen volgden, voelde ik dat ik over de benen beschikte om mee te gaan. Ik kreeg het enkele keren lastig, maar achteraf gezien mag ik zeker tevreden zijn met dit resultaat.”

"In iedere wedstrijd zet Kim enorme stappen"

Carmen Small

Race coach Carmen Small: “Net als gisteren reden de rensters als een team. Het deed veel deugd om Kim zo te zien rijden. In iedere wedstrijd zet ze enorme stappen. Dat is zeer knap. Vandaag zette ze zelfs een enorme stap. Ze kon zich meten met de beste klimsters van het peloton.”

Kraak kwam op een halve minuut over de streep gebold. De 29-jarige Nederlandse klimt zo naar de vijfde plek in het algemeen klassement. “Amber reed een slimme wedstrijd”, zegt Small. “Ze klom heel goed in de achtervolgende groep, waardoor ze niet al te veel tijd verloor op de andere favorieten. Op die manier staat ze momenteel op een mooie vijfde plek in het klassement, wat zeker ook belangrijk is voor haar en voor ons deze week. De volgende etappes worden zeer interessant.”