Team Jumbo-Visma met lege handen in Gran Piemonte

Team Jumbo-Visma is er donderdag niet in geslaagd een topklassering neer te zetten in Gran Piemonte.

De 107e editie van de Italiaanse najaarsklassieker begon in hoog tempo. Wegkomen was er nauwelijks bij. Eenmaal aangekomen bij de beklimmingen in het tweede gedeelte brandde de koers los. Gijs Leemreize kon de race niet vervolgen na een valpartij en moest opgeven met een gebroken sleutelbeen. Vervolgens verloor de Nederlandse wielerformatie beetje bij beetje de controle. Op de Alpette kon er een kruis over de koers. Uiteindelijk was Andreas Bagioli de snelste in de sprint van de overgebleven groep.

“We wilden de koers vandaag proberen te controleren voor Wout, maar er werd erg hard gereden vooraan. De een-na-laatste klim op dertig kilometer van de meet was een hele pittige”, aldus Wilco Kelderman.

"De klim werd al snel te zwaar, zo reden we een beetje achter de feiten aan de hele dag."

Wout van Aert

Kopman Wout van Aert, maandag winnaar van Coppa Bernocchi, beaamt de woorden van zijn ploegmaat. “De klim werd al snel te zwaar. Ik weet dat ik zo’n inspanning in de benen heb. Het was niet ideaal dat de klimmen daarvoor ook al echt lastig waren. Doordat er een sterke kopgroep was gevormd moesten we op de eerste beklimmingen al stevig doortrappen. Zo reden we eerlijk gezegd eigenlijk een beetje achter de feiten aan de hele dag.”

Het was voor de Belg zijn eerste deelname aan Gran Piemonte. “Het was een wedstrijd waar ik heel erg naar uitkeek. Ik zag dit zeker niet als een voorbereidingskoers voor zondag. Anders had ik natuurlijk ook niet de hele ploeg aan het werk gesteld. Het is jammer dat we geen resultaat konden behalen vandaag.”

De semi-klassieker was voor de kopman zijn laatste race op de weg voor dit wielerseizoen. Zondag staat Van Aert aan de start van het WK Gravel in de Italiaanse regio Veneto. “Ook daar kijk ik erg naar uit. Het is een bijzondere wedstrijd, een geheel nieuwe uitdaging. Dat gaat compleet anders zijn dan vandaag.”