Team Visma | Lease a Bike Women toont zich in tweede etappe Tour Down Under

De rensters van Team Visma | Lease a Bike Women hebben er een attente tweede etappe van de Santos Tour Down Under opzitten. Maud Oudeman, Lieke Nooijen en Rosita Reijnhout maakten deel uit van het uitgedunde peloton dat streed om de dagzege. Het drietal van de geel-zwarte brigade moest uiteindelijk genoegen nemen met een plek net buiten de top tien. De ritwinst was voor Cecilie Uttrup Ludwig.

Rit twee van de Australische rittenkoers bracht de rensters van Glenelg naar Stirling. Op een glooiend parcours bleef de wedstrijd lang gesloten. In de laatste vijftig kilometer kwamen er enkele aanvalspogingen, maar het peloton liet geen enkele vluchter begaan. Tijdens de plaatselijke ronden in aankomstplaats Stirling werd de schifting gevoerd. Zowel Oudeman, Nooijen als Reijnhout behoorden tot het uitgedunde peloton der favorieten. Op de hellende aankomststrook finishten de Team Visma | Lease a Bike Women-rensters uiteindelijk net buiten de top tien.

“We hebben een goede dag achter de rug”, reageert Oudeman na afloop. “Na gisteren besloten we om het vandaag iets aanvallender aan te pakken. Zo probeerden we om het peloton op een lint te trekken op de momenten waar er veel wind stond. Dat lukte helaas niet zoals gehoopt, maar de inspanning van de ploeg was mooi om zien. In het slot zaten we met vier rensters voorin na telkens knap voorbereidend werk van Nienke (Veenhoven) en Linda (Riedmann). In de sprint kwamen we net tekort, maar we kunnen tevreden terugkijken op deze etappe.”

"Wedstrijd na wedstrijd zetten we stappen in onze ontwikkeling"

Maud Oudeman

“Met een gemiddelde leeftijd van twintig jaar zijn we het jongste team dat hier aan de start staat”, gaat Oudeman verder. “Wedstrijd na wedstrijd zetten we stappen in onze ontwikkeling. Om met vijf U23-rensters hier mee te strijden is heel erg gaaf. Dat is iets om trots op te zijn. Morgen wacht er ons opnieuw een uitdagende etappe met aankomst op de Willunga Hill. De teamgeest is alvast goed. We kijken ernaar uit.”