Toptienplaatsen voor Swinkels en Henderson in Ronde van Drenthe

Karlijn Swinkels en Anna Henderson zijn respectievelijk op de achtste en tiende plaats geëindigd in de Ronde van Drenthe. De wedstrijd werd beslist in een sprint van een grote groep. Het parcours werd last-minute gewijzigd door de hevige sneeuwval van de voorbije dagen. De overwinning was voor Lorena Wiebes.

Winterse taferelen in Drenthe de afgelopen dagen. Op vrijdag werd de Drentse Acht van Westerveld nog geannuleerd door de hevige sneeuwval. Ook vandaag speelden de weergoden een rol. Voor aanvang van de wedstrijd besloot de organisatie om de afstand en het parcours stevig te wijzigen. Uiteindelijk trotseerde het peloton zes keer de besneeuwde VAM-berg, over een totale afstand van 96 kilometer.

"De wedstrijd begon heel hectisch"

Anna Henderson

Het peloton bleef zo’n dertig kilometer bij elkaar tijdens de aanvangsfase. Door een massale valpartij verbrokkelde de groep compleet. Swinkels en Henderson maakten lange tijd deel uit vaan kopgroep bestaande uit twaalf rensters. “De wedstrijd kende een hectisch begin”, zegt Henderson. “We reden goed als ploeg, waardoor ik met Karlijn in de ontsnapping kon geraken. De omstandigheden werden ook beter naarmate de wedstrijd vorderde.”

Onder impuls van de sprintersploegen werd de kloof gedicht op elf kilometer van de streep. Een sprint van een grote groep was onvermijdelijk. In die sprint eindigden Swinkels en Henderson op een achtste en tiende plaats. “Door de parcourswijziging was het wat verwarrend, omdat niemand de aankomst kende. Uiteindelijk voelde het goed om in de top tien te kunnen eindigen”, besluit de Britse renster van Team Jumbo-Visma.

Ploegleidster Carmen Small looft de teamspirit van ‘haar’ rensters. “Het was goed om de ploeg als een geheel te zien koersen, dat is ons grootste doel. Ondanks de hectische start waren we altijd in controle en koersten we vooraan. We hadden misschien wel gehoopt op een beter resultaat, maar blijven werken eraan om ons te verbeteren.”